ילד רגיש מאוד

חייו של ילד רגיש מאוד רצופי אתגרים. הילדים הרגישים מאוד רואים ומרגישים כל כך הרבה דברים, עד שזה מציף אותם ומפריע להם בתחומים רבים בחיים. 

לילד רגיש מאוד יש מין אנטנה שקולטת הכל, וכשהוא נמצא בחברת ילדים הוא מרגיש כל מה שהם מרגישים ואפילו את המבוגרים שבסביבה. המצב הזה גורם לילד הרגיש מאוד הצפה רגשית שמפריעה לו לתפקד. מצד שני, כשיש סביבו שקט, ילד רגיש מאוד יכול להתרכז ולחשוב באופן מעורר השתאות. המפגש של ילד רגיש מאוד עם העולם מעורר בו שאלות רבות, רבות מהן מתחום המוסר. שאלות מסוג זה לא תמיד מתאימות לגילו ולמצב המערכת הרגשית שלו וההתמודדות איתן קשה לו ולפעמים גם להוריו. 

פעמים רבות המסגרת החינוכית אינה מבינה את הילד הרגיש מאוד ואינה יכולה לספק לו את התמיכה שלה הוא זקוק כדי להסתדר בסביבה רגילה ולפעמים נוספים לכך גם אתגרים חברתיים.

בעיניי, וכפי שמציינת הפסיכולוגית ד"ר איילין ארון בספריה, הרגישות הגבוהה היא סוג של מחוננות, יכולת מוגברת, בהחלט לא לקות ואולי אף הבסיס לכל סוגי המחוננויות האחרות.

במפגש שלי עם ילד רגיש מאוד אני מחזקת את תחושותיו ומלמדת אותו לסמוך על עצמו גם אם החברה סביבו חושבת אחרת. בנוסף, אנחנו מפתחים ביחד את היכולת שלו להסביר לסביבה ולשתף אותה במה שהוא מרגיש וצריך. 

ילדים רגישים מאוד בדרך כלל מבורכים ביכולות גבוהות ולא פעם זה מבלבל את הסביבה. כהורים לילד רגיש מאוד נשמע לעתים תכופות את המשפט: "הוא כל כך מוכשר, אז איך זה שהוא לא מסתדר". הסביבה אינה מבינה למה ילד שמצטיין ביכולות כאלה מתקשה, ולא פעם זה תפקידו של ההורה לתווך בין הילד לסביבתו. 

כשיש לנו ילד רגיש מאוד, חשוב שאנו, כהורים, נדע במה מדובר ונעזור לו מול עצמו ומול הסביבה. במפגש עם ההורים אני עוזרת להם להבין את הנושא ולתמוך בילד מול הסביבה.

תפקידי כמטפלת הוא להעביר להורים את ההבנה מיהו הילד הרגיש מאוד ומה הוא צריך, כדי שיוכלו לענות על הצרכים המיוחדים שלו וכדי שיוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלו. במקרה הצורך, אני מצטרפת להורים כדי לתרגם למערכת שבה הילד נמצא את המיוחדות והצרכים שלו.

עבור ההורים של ילדים רגישים מאוד תורגם הספר "ילד רגיש מאוד – לעזור לילדינו לצמוח כשהעולם מציף אותם", מאת הפסיכולוגית ד"ר איילין ארון, שמתאר את האתגרים והעזרה שהם יכולים לתת לילדיהם בכל גיל. 

ניסיוני האישי והטיפולי מאפשר לי לתמוך בהורים של ילדים רגישים מאוד וגם בילדים עצמם בהבנת המצב ובמציאת פתרונות מתאימים שיחזקו את הילד ויאפשרו לו להיות חלק מהעולם.

התמיכה בהורים של הילדים היא שליחות בעיניי, ובאמצעותה יוכלו הילדים הרגישים מאוד לחיות כאן בשמחה ולהביא לעולם את מתנותיהם.

להלן סיפורים מהחיים, שנכתבו על ילדים רגישים מאוד במסגרת עבודתי איתם:

באתר ניתן גם למצוא את המאמרים הבאים שכתבתי בנושא: