ילדי החופש, מובילי השינוי

מאת: איריס סובינסקי

מזה תקופה ארוכה אנו נתקלים בהופעה של ילדים אשר שונים מהסביבה, ילדים רגישים במיוחד בנפש ובגוף. הרגישות בנפש מתבטאת ברגישות לכל ניואנס בקול של האדם שמולם ובהתנהגות של האנשים סביבם, הם נפגעים בקלות ומרגישים במדויק את האחר. הרגישות בגוף מתבטאת ברגישות לריחות, מגע של הבגד בגוף, טעמים ועוד.
ילדים אלו ברובם מצפים מהעולם להיות מוסרי ומהאנשים סביבם להיות אותנטיים ההתנהלות החברתית אינה מובנת להם ואף יותר מזה, יש להם ביקורת חריפה עליה. חלקם לא מסכימים לשתף פעולה עם הנורמות החברתיות הקיימות והרבה פעמים הם יעדיפו להישאר לבד מאשר להתנהל בדרך שאינה מקובלת עליהם.ילדים אלו באים עם מאפיינים נוספים שקשורים לעתיד שבו הם יחיו:

  • יש להם יכולת לפעול  להגיב לדברים שקורים בקצב גבוה- ראו כיצד הם מתרגלים את הקצב הגבוה במשחקי מחשב. ראיתם פעם ילד שגם משחק במחשב וגם רואה טלוויזיה באותו הזמן?
  • המוסריות שלהם מוגברת (מעל הנורמה המקובלת היום בחברה)- מפריע להם שדברים מתנהלים באופן לא מוסרי, יש להם ביקורת רבה על המוסריות של המורים בבית הספר, מפריע להם היחס לחיות או לניצול של אנשים חלשים
  • יש בהם ידיעה עמוקה שהעולם הזה דורש שינוי ושהשינוי אפשרי, והם רוצים לקחת בו חלק
  • הם חיים בתחושה שהכול מחובר וכולם משפיעים על כולם ולא מבינים אנשים שלא רואים את זה

הילדים הללו יחיו את רוב חייהם בעידן החדש (מעבר ל-2012). הם באים עם הידע של העתיד ועם היכולות הנדרשות כדי לחיות בעתיד. יש שקוראים להם גם "ילדי העידן החדש".
אחד הדברים החשובים כדי לחיות בעתיד הזה כפי שהוא נצפה היום זוהי היכולת לחיות בשינוי שהולך ומתעצם. ילדים אלו הם ילדים של שינוי ובאו לייצר כאן את השינוי הנדרש.  כדי לייצר את השינוי הם זקוקים לחופש. הם רואים את העולם בעיניים חדשות ומחפשים בתוכם דרכים חדשות לשנות. לשם כך הם זקוקים לחופש מחשבה ופעולה. אני קוראת להם "ילדי החופש".

חווית החיים של ילדי החופש

אנו יודעים שהעולם אינו מושלם. ישנם אנשים שתפיסת עולמם אומרת: "זהו העולם ואתה צריך להתאים את עצמך למה שיש". בהרבה מאד מקרים זהו הפתרון הקל עבורם, אלו הם אנשי העידן הקודם. ילדי החופש פוגשים את העולם והחוויה שלהם היא שיש הרבה מה לעשות ולשפר בו ושהם חלק מיוצרי השינוי הזה, לכן הם גם ילדי השינוי.

כדי להבטיח את יצירת השינוי, מבנה הנפש של ילדי החופש איננו גמיש כפי שהיה בעבר, והתחושה של אין דרך לשנות מייצרת בתוכם תחושה של אין למה לחיות, הם חייבים להאמין בשינוי ולהיות חלק ממנו אחרת יטו לדיכאון או חרדה ויאבדו את הטעם בחיים. תחושת האין ברירה מסכנת אותם.

אם את/ה אדם שרואה את מה שיש לשנות וברור לך ששינוי זו הדרך הנכונה, או שכאשר נראה שהדרך לשינוי חסומה ואינך יכול לסבול את תחושת האין-ברירה, אזי ישנו סיכוי טוב שאתה מאנשי העידן החדש, אנשי החופש.

עקב השונות בינם לבין הסביבה, לרבים מילדי החופש קשה לצור קשרים חברתיים והם חשים זרים בעולם וחסרי בית או לפחות אינם מבינים את ההתנהלות הקיימת היום.

ילדים אלו נולדים כבר כמה עשרות שנים וניתן לפגוש ביניהם גם אנשים בני 50 ומעלה. חלקם בחברה עד כה היה מועט והם בקושי פגשו אנשים מסוגם. ככל שעובר הזמן כמות הילדים מהסוג הזה הולכת גדלה.

סוגי ילדי החופש

הילדים הללו מגיעים בגלים עם מאפיינים שונים. לכל גל תפקידים שונים בתהליך השינוי שעוברת האנושות והמאפיינים של אישיותם מותאמת לתפקידם.

הגל הראשון נקרא "ילדי האינדיגו". בספרם "ילדי האינדיגו" מתארים המחברים לי קרול וג'אן טובר את אישיותם ותפקידיהם של הילדים הללו. תפקידם של ילדי האינדיגו הוא לשבור את ההתנהלות הקיימת היום ואת המבנים  החברתיים,למשל, מערכת החינוך, ארגוני הרפואה, המשפט ועוד ולהכין את העולם לגל הבא.

לילדי הגל השני קוראים "ילדי הקריסטל". ילדים אלו בעלי גישה לידע רב בתחום מסוים ויש להם יכולת להביא אותו ולהפעיל אותו בעולם גם אם לא למדו את התחום בדרך הרגילה. תפקידם לבנות את המערכות והחברה באופן חדש. לדוגמה אדם צעיר שאני מכירה הכניס לשיעורי המתמטיקה בבית הספר הקרוב שיטה שמאפשרת לכל ילד שמסיים את התרגילים שקיבל ללכת לשחק בחוץ או לפעול למען הקהילה או לעשות תרגילי מתמטיקה מורכבים. התוצאות הן שהילדים השתתפו בשמחה בכל הפעילויות כולל תרגילים מורכבים, הידע של המתמטיקה עלה והאלימות הרבה שהייתה ירדה בשעורי המתמטיקה כמעט לאפס.

לגל השלישי קוראים "ילדי הקשת". אחד המאפיינים שלהם זהו הדיוק. הם רואים כל הבדל קטן ומגיבים לו. תפקידם לייעל את המערכות שייבנו ע"י ילדי הקריסטל. לדוגמה, ילד קשת יתבונן בהתנהלות שלנו מול הדרך שלימדנו אותו ויראה לנו בדיוק היכן אנו מזייפים וגם ידרוש מאיתנו להיות מדויקים.

חווית ההורות לילדי החופש

כהורים אנו רוצים להכין את ילדנו לחיים בעתיד. האם אנו יודעים כיצד יראה העתיד? כיצד ניתן להכין את הילדים לדבר שאיננו יודעים עליו כמעט דבר?
רוב ההורים מנסים לחנוך את ילדיהן לפי הידע מהעבר, אך האם הכנת הילדים כדי שיהיו יכולים להסתדר בעבר תעזור להם להסתדר בעתיד? לדוגמא, בעבר הידע שימש כוח ומי שאסף והסתיר אותו היו הכנסייה והשליטים, כך הם יכלו לשלוט באחרים.

האם היום "ידע" הוא כוח?

הידע היום זמין לכל מי שמחפש ומשתנה תדיר ואיסוף ידע משול לאיסוף בולים או מפיות ללא ההנאה שבאה עם זה, ועוד, מערכת החינוך דוחסת לילדים ידע כדי שיוכלו לעבור את הבגרות. חלק מהידע הנלמד אינו רלוונטי עוד בזמן הלימודים ובכל מקרה רובו ישכח בתום המבחן. החזרה על הידע אינה מביאה הנאה ומבטלת את הרצון להרחיב את הדעת ולהתחבר לידע הקיים היום באנושות.

מה אנו יכולים לתת לילדים שיחיו בעתיד שאיננו מכירים?

ישנן יכולות בסיסיות שאם יהיו לילדינו, כנראה שהם יעזרו להם בתקופה שאיננו יודעים מה יהיה בה, למשל, חשיבה ביקורתית, התבוננות ולמידה של מצבים חדשים, כישרונות שונים שבהם הם יוכלו לבטא את עצמם, יכולת להרגיש את עצמם ומה טוב להם, יכולת התפתחות רגשית, יכולת להתמודד עם הבלתי ידוע.

כיצד ניתן ללמד את הילדים דברים מסוג זה כבר היום?

מסתבר שזה קל. עבור הילדים גם העולם הזה הוא חדש, את כל מה שהם צריכים לפתח ניתן לעשות כאן באם ניתן להם להתמודד עם החדש בלי להאכיל אותם את הידע שלנו על מה שקיים, פשוט לתת להם ללמוד את העולם בכלים שהם הביאו איתם.החלק הקשה לנו כהורים הוא לקבל את הביקורת שיש להם על מה שהם פוגשים בעולם שלנו שאנו נכנענו לו ושאנו האמנו שאי אפשר לשנות. תפקידנו הוא להכיר באמת שיש בהרבה ממה שהם אומרים ולחזק אותם על כך גם אם עד היום חשבנו אחרת ואיננו יודעים כיצד יש לצור את השינוי. השינוי הוא התפקיד שלהם, התפקיד שלנו הוא לעודד אותם לכך.

סיכום

שלמות הנפש של ילדי החופש קשורה לחופש להיות מי שהם, לחופש להביע את דעתם, ולחופש לחפש פתרונות יצירתיים למצבים בהווה. הניסיון לחנוך אותם בדרכים שאנו מכירים מתנגשת עם האופן שהם רואים את הדברים ויוצרת להם מצבים שלא מתאימים להם, מצבים שיכולים לגרום להם להסתגרות והתרחקות.

מגיל צעיר הם מתבוננים על העולם ומתנסים בו, אם לא נכוון אותם למסקנות שלנו, נראה שהם מביאים תובנות חדשות ודרכים חדשות להתמודד עם מה שקיים.
רבים מהילדים מבטאים אי שביעות רצון  מהאופן שבו מתנהל העולם היום. אם נשאיר להם את התובנות שלהם הם ימצאו את הדרך לשנות את מה שצריך, אם לא, נעכב אותם בדרך לעשות את הדבר שחשוב להם ולעתיד של כולנו. הפתיחות שלנו למסרים שלהם ולדרך שלהם היא החלק שלנו ביצירת עולם טוב יותר. לסמוך עליהם זה הצעד הראשון של השינוי.


קטגוריות: חברה ושינוי,  ילדים,