חושך ואור, היכרות וכלים מעשיים

מאת: איריס סובינסקי, יוצרת השיטה "זוגיות הרמונית", מאמנת זוגית ומנחת סדנאות בשיטה

הקדמה

הנושא של חושך ואור הוא חלק מידע רוחני חשוב ויש לו מעורבות ונגיעה בכל היבט של חיינו, בעיקר במצבים קשים ומלחיצים. שימוש בכלים המובאים להלן יכול לשחרר את חיינו מקיפאון, אימה, סיוטים וכאב.

מאמר זה עוסק בחושך ואור באופן פשוט ומעשי, משמע, כזה שניתן להיעזר בו בחיי היומיום, ובעזרת כלים פשוטים נוכל לקדם ולשפר את איכות החיים שלנו.

מה הם החושך והאור

אם חושבים על המילים חושך ואור באופן פשוט, אלו הם אנרגיות שבאמצעותן אנו יכולים לראות (או למדוד) את העולם הפיזי. אבל מבט מעמיק יותר, המבוסס על ידע רוחני עתיק, חושף בפנינו כוחות שנמצאים סביבנו ופועלים בעולם. מכיוון שאין לחושך ולאור גוף, ידיים ורגליים, הם נעזרים בבני אדם כדי לפעול את פעולתם. שני הכוחות הללו חותרים לגדול ולהתפשט. החושך פועל באמצעות בני האדם בדרכים של החלשה, הפרדה, ניצול ושיעבוד. האור – בדרכים של חופש, חיבור, חיזוק ותמיכה. החושך נמשך למקומות של שנאה ומגביר אותה, והאור נמשך למקומות של אהבה וחמלה ומעצים אותן.

כשאנחנו פועלים עם החושך אנו מביאים לסביבתנו את האיכויות של החושך, וכשאנחנו פועלים עם האור, אנו מביאים את האיכויות של האור.

רוב האנשים אינם פועלים באופן בלעדי עם חושך או עם אור וכולנו בוחרים (גם אם איננו תמיד מודעים לכך שזה מה שאנחנו עושים) בכל רגע עם מי מהם לפעול. כל בחירה שלנו משפיעה על חיינו וסביבתנו. במקרים שבחרנו לפעול עם האור, זה יגדיל את כמות האהבה, החופש, החיבור, החיזוק והתמיכה שיהיו בחיינו. במקרים שבחרנו לפעול עם החושך, זה יגביר בסביבה שלנו את ההחלשה, ההפרדה, הניצול, השיעבוד והשנאה.

מטבעם, החושך או האור אינם חזקים יותר אחד מן השני, אולם מערכת היחסים ביניהם קשורה לעובדה שהאור רוצה להתמיר את החושך לאור, והחושך מתרחק ממקומות שיש בהם אור.

אתגר הבחירה בין חושך לאור

כדי שנוכל להגיע להחלטה מושכלת לגבי מה שאנחנו רוצים, עלינו קודם כל להיות מודעים לאפשרות הבחירה הזו, למשמעויותיה, וגם ליכולת שלנו להשפיע על מה שקורה ועל מה שיקרה. מכיוון שכוחות החושך והאור בדרך כלל אינם גלויים לעינינו, עלינו לפתח מיומנות כדי לזהות את המעורבות שלהם בחיינו.

ישנם רגעים שבהם נראות, ואף בהבלטה, תוצאות הפעולה שנעשתה בחיבור לכוחות החושך או האור. למשל, התקפת החמאס על עוטף עזה באוקטובר 2023, שהוא אירוע חושך קיצוני מאוד. או אז, כל מי שהסכים לראות את מה שהתחולל שם ולהתייחס אליו, חש היטב את איכות החושך (יש גם כאלה שמתעלמים מהחושך או מכחישים אותו). בדרך כלל נוכחותם והבחירה בהם אינן כה נהירות לנו וכדי שנבחין בהם ונבחר את מה שמתאים לנו, אנו נדרשים, כאמור, לפתח את היכולת לזהות אותם.

לדוגמה, בתגובה למה שקרה בעוטף עזה, אנו עשויים להיסחף לתוך שטף של רגשות שנאה ונקם, אשר ינהלו את חיינו ויקרבו אלינו חושך. רגשות אלה, מרגע שהם חודרים לתוכנו, יעוררו בנו את הרצון לפגוע בחזרה חזק יותר, והדבר עלול אפילו לגרום לנו לפגוע במי שנמצא סביבנו, גם אם לא הוא זה שפגע בנו. מרגע שנתנו לחושך מקום בתוכנו, הוא הופך אותנו למסוכנים גם למי שאנחנו אוהבים וגם לעצמנו. החושך ישתמש בנו על מנת להחליש אנשים, להפריד ולפצל, לנצל את מי שנתונים למרותנו ולשעבד כוחות של אחרים – תוך כדי הגברה וליבוי של תחושת השנאה. ככלל, התוצאה של רגשות כמו שנאה היא שהלב נסגר, וזה עוזר לחושך להשתמש בנו.

בשונה מפעולות שהחושך מניע, אנחנו יכולים לראות מקרים רבים שבהם אותם אירועים קשים גרמו לאנשים לפעול בדרך אחרת, דרך שנובעת מאהבה, ויצרו חיבור בין קבוצות שונות, תמיכה, חיזוק וסביבה של נתינה. פעולות אשר פותחות את הלב שלהם עוד יותר.

הדברים הללו אמורים לא רק באירועים חריגים כל כך. גם בחיי השגרה שלנו, כאשר ממשלה מייצרת ביודעין ניתוק והפרדה בין חלקים שונים בעם, מחזקת ומחלישה קבוצות מסוימות על חשבון אחרות, אלו הן פעולות של חושך. כאשר קבוצות שונות של אזרחים מייצרות שיתופי פעולה עם קבוצות אחרות, זוהי פעילות אור.

ברמת הפרט, אם משפחה דוחה בן או בת זוג של אחד מבניה, רק כי לא נולדו במשפחה בעלת רקע דומה או בגלל שוני מסוים, זוהי תגובה מחלישה ומפרידה ולכן היא שייכת לחושך. גם כשאדם מתחבר למשפחה חדשה, מתערב ומסכסך בין חלקיה, זוהי פעילות של חושך.

כל בחירה בין חושך לאור מייצרת פעולות ששולחות זרועות לסביבה שלנו. כשנבחר באהבה, נשלח זרועות של אור, וכשנבחר בשנאה, נשלח זרועות של חושך. מכיוון שהחושך מתרחק ממקומות שאליהם נביא אור, ככל שנפעל יותר עם האור, כך הוא יגדל ויתחזק וירחיק מאיתנו את החושך.

זיהוי החושך

כאשר אנו חשים מכווצים, סביר שחושך נמצא מאחורי מה שקורה. גם המחשבות שלנו יכולות לכווץ אותנו, וכאן לא תמיד ברור לנו מה מפעיל אותנו.

תפקידם של כל הרגשות שאנו מרגישים הוא לדווח לנו על מה שאנחנו עוברים, על המציאות שלנו, והם נמצאים שם כדי לעזור לנו לתפקד טוב יותר. הרגשות שלנו תמיד פועלים לטובתנו. יצירת מחשבות, בהקשר של רגשות מחלישים, אמורה להפעיל אותנו באופן שיהיה נכון לנו. מכאן שגם לשנאה יש תפקיד בחיינו, היא אמורה להזהיר אותנו ולשמור עלינו. עם זאת חשוב לזכור, כל מה שהיא מייצרת מעבר לזה, חשוד כפעילות של חושך.

מה שקורה לנו עכשיו, במציאות (הכוונה לאירועי 7 באוקטובר ולמלחמה שנפתחה בעקבותיהם), מפעיל יותר את הרגשות מאשר את המחשבות. מחשבות מטבען עוסקות בדרך כלל במה שלא קיים ואפילו בעתיד שלא התרחש עדיין. עיסוק במה שעדיין לא קורה במציאות יכול להיות משמעותי כשמדובר במטרה מעשית, אולם אם המחשבות (שעולות בעקבות רגשות קשים כמו פחד או שנאה) הן רק סיפורים שמפחידים אותנו ואינם מעשיים, הן מחלישות אותנו ואין בהן תועלת. החלשה ללא תועלת מעשית, זהו מקומו של החושך בתוכנו, כך הוא מלבה בנו את השנאה והופך אותנו למשרתיו על מנת להגביר את החושך סביבנו.

פחדים הם רגשות לגיטימיים כמו כל רגש אחר ולכן הם אינם עבודה של חושך. הפחדים באים להזכיר לנו להתנהל באופן שישרת את המטרות שלנו. למשל, פחד מלהיפגע באירוע עם מחבלים נובע ממציאות אמיתית וצריך לחשוב איך להתנהל כשהוא מזהיר אותנו. אם פתאום רצים לנו בראש סרטים מפחידים על פיגועים, כשבמציאות אנחנו לא נתונים בסכנה כזאת, זה כבר מחשבות שאינן תורמות לנו ורק מחלישות אותנו. אלו הן מחשבות חושך וכדאי לנקות אותן.

אם באזור מסוים יש פגיעה בתושבים, מחשבות על איך להתגונן מחוברות למציאות שקורית ויש מה לעשות איתן. לכן הן אינן מחשבות חושך.

אם שומעים הודעה רשמית שעומד להיות, למשל, מחסור במים, זוהי עובדה שיש להתייחס אליה, ולכן מציאת פתרון בנושא זה היא עיסוק בעובדות ולא מוּנעת מהחושך. אבל אם מישהו מודיע שיהיה מחסור במוצרים מסוימים כדי לזרוע בהלה, זוהי פעילות מחלישה שמגיעה מהחושך.

להלן אמצעי לזיהוי פעילות של חושך בתוכנו.

כלי: זיהוי חושך

  • עִצרו לרגע, נִשמו עמוק ועִצמו עיניים
  • סִקרו את המחשבות שעוברות בראשכם
  • האם המחשבות הללו מחוברות לעובדות?
  • האם אלה הן מחשבות שמחלישות אתכם?
  • זִכרו, מה שאינו מחובר למציאות, מכווץ ומחליש אתכם. אלה מחשבות של חושך וחשוב לסמן אותן כבעלות פוטנציאל של פגיעה בכם ויש לשחרר אותן
  • ככלל, כל מחשבה שמחלישה אתכם דורשת בדיקה. אם עולה בכם מחשבה מחלישה על עתיד שעדיין לא קיים, זוהי מחשבה שדורשת בדיקה.

חיזוק האור בתוכנו

החיבור לאור פותח את הלב שלנו. למי שבוחר לפעול עם האור יש סיכוי גדול יותר לחיות חיים של חיבור ולחוש אהבה בתוכו ומחוץ לו. הכנסה של אור לתוכנו מרחיקה מאיתנו את החושך. ישנן דרכים רבות להגביר את האור בתוכנו וכל חיבור לאהבה מחזק את החיבור שלנו לאור.

אחת הדרכים הפשוטות להתחבר לאור ולהתנקות מחושך היא מקלחת אור. מקלחת אור היא כלי שניתן להפעיל בכל רגע והוא זמין לנו תמיד.

כלי: חיבור לאור

  • קחו נשימה עמוקה
  • דמיינו את עצמכם עומדים מתחת למקלחת שממטירה עליכם אור
  • קחו רגע לעמוד מתחת למקלחת האור וראו אם משהו בתוככם משתחרר
  • בהתחלה האור יישפך מסביבכם ויעטוף אתכם
  • כששוהים עוד קצת זמן, האור מתחיל להיכנס לגוף ולאט-לאט למלא את כולו
  • ייתכן שלאור יהיה יותר קל להיכנס מכיוון הידיים או הרגליים או כל מקום אחר בגוף ולאו דווקא מלמעלה, היעזרו בזה
  • נסו לשהות עם האור עד שהוא ממלא אתכם לגמרי
  • כשאתם חשים שפע של אור בתוככם, אני מזמינה אתכם לבחור את מי שהכי קל לכם לאהוב ולשלוח לו אהבה
  • וגם להרגיש אותו שולח לכם אהבה
  • כשמרגישים אהבה, זה סימן שאנחנו מחוברים לאור
  • כעת אפשר לנסות לשלוח אור לעוד אנשים שאנחנו אוהבים
  • לאט-לאט אפשר להרחיב את מעגל שליחת האור לכל מי שחשוב לנו בכל מקום
  • עכשיו נחזור פשוט לנשום בתוך האור
  • שימו לב איך אתם מרגישים ואיך מרגיש הגוף שלכם. האם אתם חשים בשינוי?

 

משמעות היכולת לשלוח אהבה היא שאנחנו מחוברים לאור. פעולה ממקום של אור תמיד תיטיב יותר עם כולם.

מקלחת האור יכולה להימשך כל זמן שמתאים לכם. זה מצוין להירדם בתוך מקלחת אור.

אם אין לכם הרבה זמן רצוף, אפשר לעשות מקלחת אור בכמה פעמים, לא חייבים ברצף.

ניתן לעשות מקלחות אור כמה פעמים ביום, כולל לפני השינה וכשקמים בבוקר, ואפילו ארבע פעמים ביום.

כדאי לזכור, עדיף לכל מי ששרוי במצוקה לקבל גלים של אהבה ולא אנרגיה של דאגה וחרדה.

כאשר אנו שומרים על החיבור לאור, הלב שלנו פתוח ואנו יכולים להזרים אהבה בתוכנו ומתוכנו ולחזק את האור סביבנו.

להיות צינור של אור

פעולה עם האור אין משמעה ויתור על מה שחשוב לנו או להיות סלחנים למי שפוגע בנו. ההפך הוא הנכון: לפעול עם האור זה לשמור שלא יחלישו אותנו, לשמור על חיבור עם מה שמחזק אותנו, לדאוג למלא את הצרכים הבסיסיים שלנו, לחיות באופן שמאפשר לנו לממש את האמת שלנו ולפעול למען ההגשמה שלנו.

כדי לשמור עלינו ועל מה שחשוב לנו עלינו לשים גבולות ברורים בינינו ובין זולתנו. גבולות הם חלק מפעולה מאוזנת שקשורה לאהבה שלנו לעצמנו ולכן גם היא חלק מהאור. ביחסינו עם אחרים, יש לבדוק שמערכת היחסים מקדמת אותנו ואת ההתפתחות שלנו ושיש בה מקום למי שאנחנו ולצרכים שלנו כדי שנוכל לשמור על החיבור לאור.

על מנת שנוכל לפעול עם האור חשוב שהלב שלנו יישאר פתוח ומחובר לאהבה. אדם שמצליח להיות רוב הזמן בלב פתוח, יצליח להביא יותר אור ויותר אהבה.

כשאנו מזהים מקום של חושך, יש ביכולתנו להגביר את האור וכל מה שנדרש זוהי קריאה לְאור וניקוי החושך מתוכנו בעזרתו. אנחנו לא נלחמים בחושך, אלא הופכים לשליחים של האור כשאנו קוראים לו ברגע שמזהים את החושך בכל מקום שהוא.

סיכום

אור וחושך הינם כוחות שפועלים בעולם. החושך מתרחק ממקומות שבהם האור נמצא וכך ניתן לשחרר אותנו ממנו. החושך והאור נעזרים בנו ובכל רגע מאזן הכוחות שלהם יכול להשתנות.

בדיקת המחשבות שלנו מאפשרת לזהות חושך שנכנס לתוכנו. מקלחת אור וכלים נוספים עוזרים לנו להתנקות מחושך ולהעביר אותנו לאור. כשאנחנו מחוברים לאור, קל לנו להרגיש אהבה ולשלוח אהבה למי שצריך.

בידינו הבחירה כמה אור וכמה חושך יימצאו בנו ובקרבתנו. אני מזמינה אתכם לעשות בכל רגע את הבחירה בין חושך לאור ולהתחיל לפעול בכיוון שבחרתם.

 

בקרוב אכתוב מאמר על "חושך ואור במערכות יחסים".


קטגוריות: התפתחות,  התפתחות רוחנית,  חברה ושינוי,