המשפחה שלנו, מקום מחזק או מחליש?

קוראים יקרים,
את החוויות בחיי היומיום שלי אני מביאה אליכם כאן, במידעון, ומה שמתרחש סביבי בימים אלה קשור למהותה ולתפקידה של המשפחה בתקופתנו. נושא זה מתחבר היטב גם לליל הסדר הקרב ובא, החג שבו מרביתנו חוגגים עם משפחותינו המורחבות וחווים את הטוב ואת הקושי שהשותפות הזו נושאת בחובה.

 

המשפחה המורחבת שלנו מעלה שאלות רבות בכל מצב שהיא נמצאת: מהו טיב היחסים הקיימים בין המשפחה שבה גדלנו ובין כל פרט במשפחה כישות נפרדת? איך נראה הקשר בין המשפחה שלנו ובין המשפחה הגרעינית החדשה שהקמנו והאם כך אנחנו רוצים שייראה?

 

כמו בנושאים אחרים, גם בנושא המשפחה המורחבת ישנה התנגשות בין התרבות הקודמת, הקורבנית/מקרבנת, לזו של היום, תרבות האינדיבידואל (פירוט נוסף על התחלפות התרבויות ניתן למצוא במידעון נובמבר ואלו שאחריו ובמאמרים שבאתר). גם כאן לפעמים ערכים כמו נאמנות למשפחה עומדים בסתירה לנאמנות שלי לעצמי, וגם כאן יצירת השינוי נתונה בידיים של כל אחד ואחד מאיתנו.

 

מה שקורה סביבי כרגע הוא שדברים מהעבר, הקשורים ביחסים בתוך המשפחה המקורית, מתחילים לצוץ. אירועים עם הורים ואחים, שהיו קבורים הרבה זמן, עולים אל פני השטח וחוזרים לחיינו. מובן שהעיתוי הזה אינו מקרי. חשוב לראות את תכליתה של כל התרחשות כזו: משקעים צפים ועולים כדי להשתחרר ולפנות מקום ליצירת יחסים חדשים שמתאימים לתקופה החדשה ולתרבות החדשה שאנו בונים.

 

נושא החודש – זה מחזק או מחליש אותי?

 

כיצד אנו מזהים מקום שטוב לנו, מול מקום שלא מתאים לנו? מהי המשמעות של מקום שמחזק אותנו? ומהי המשמעות של "מקום שמחליש אותנו"?

 

דוגמה למקום שמחזק אותנו כתבתי במאמר "לחיות בזוגיות הרמונית".

 

מקום שמחליש אותנו הוא כל מה שמנצל את הכוחות שלנו כך שלא נשארים לנו מספיק כוחות לחיים שלנו. כאשר שימוש בכוח שלנו הוא לטובתנו, אנחנו נתחזק ממנו, אבל אם אנחנו נחלשים, סימן שמישהו עושה שימוש בכוחות שלנו וניזון מאיתנו כטפיל.

 

בימים עברו, כשהמבנה החברתי היה חשוב יותר מהאדם עצמו מסיבות מובנות של הישרדות, האדם שילם בכוחותיו כדי להיות חלק מהקבוצה. כיום, בתרבות האינדיבידואל, המשמעות של למסור לאחרים את הכוח שלי היא למנוע מעצמי את החיים המיוחדים שמתאימים לי ואת המיצוי וההגשמה שלי.

 

בעבר המשפחה תפקדה כאורגניזם אחד גדול שנשען על כוחותיהם של הפרטים בתוכה והרבה פעמים נאלץ האדם הפרטי לוותר על הצרכים שלו ועל מקורות כוחו למענה. כיום הדברים מתנהלים אחרת. בתקופה שלנו אנו, כאינדיבידואלים, שואפים לחיות את חיינו על פי בחירתנו ואם המשפחה שואבת אנרגיה מן הכוחות שלנו – נוצרת התנגשות. לפעמים הדינמיקה הזו מתרחשת בין בני הזוג, לפעמים בין עובד ובין המעסיק שלו ולפעמים בין המשפחה שגדלנו בה לזו שבנינו אנו.

 

אדם שחי את חייו מתוך תחושה מתמשכת של החמצה, של אי נוחות או אי סיפוק הוא אדם שיודע עמוק בתוכו שהוא מנוצל, שכוחותיו אינם משרתים אותו אלא עומדים לרשות אחרים, הניזונים ממנו.

 

חשוב לדעת שבתהליך השחרור ממערכת שמתקיימת מהאנרגיה שלנו, הכוחות ששבים אלינו מאפשרים לנו לחיות את חיינו הרבה יותר בקלות. זאת ועוד: חשוב לדעת שאם כבר נתקענו במצב שמרוקן אותנו מכוחנו, כדאי להתנתק ולהתרחק, גם אם לפעמים יש לנו תחושה שלא יהיה לנו כוח לחיות בנפרד ממנו. תחושה זו היא אשליה, שהיא תוצאה של לקיחת הכוח מאיתנו והיא תיעלם ברגע שנהיה חופשיים להשתמש בכוחנו למען עצמנו.

 

מאמר חדש – משפחה של אינדיבידואלים

 

התקופה החדשה מציבה בפני החברה שלנו אתגר חדש. כיצד לבנות משפחה שבה הכוחות של בני המשפחה פנויים למען כל אחד מהם? כיצד לשמור את האיזון העדין בין המשפחה שממנה באנו, כאשר נוצרות המשפחות הגרעיניות של הדור הבא? כיצד לשחרר את עצמי באופן המיטבי ביותר מן המשפחה שגדלתי בה ולייחד את הכוחות שלי לבניית המשפחה הגרעינית החדשה שלי? דיון בנושאים הללו ואפשרויות של תשובות במאמר "משפחה של אינדיבידואלים".

 

ניתן למצוא באתר גם מאמר חדש נוסף שהתפרסם ברבעון אדם עולם "זוגיות של שני אינדיבידואלים חופשיים".

 

סדר פסח באתר שלנו

 

לקראת חג הפסח פרצו מתוכי כוחות חדשים ומילים חדשות ואותם לקחתי לארגון מחדש של האתר והתאמה לדברים שבהם אני עוסקת היום. השינויים המרכזיים הם הוספת הנושא "ליווי באתגרי החיים" והאפשרות להזמין הרצאות וסדנאות אליכם.
מזמינה אתכם לקרוא ולהגיב על האתר המחודש.

 

מאחלת לכם חג חירות מלא באהבה ותחושת שפע.

 

שיתופי פעולה – הכוח של השותפות שלי עם שרון בהגשמת החלום של בניית הקורס החדש

 

זמן רב קיננה בי המחשבה לפתוח קורס למטפלים, שבו אוכל להעביר הלאה את הידע שלי, אבל בכל פעם שניגשתי לקדם את הנושא, משהו עצר אותי. נראה שלי עצמי לא היה הכוח הדרוש כדי ליצור אותו, וייתכן שעדיין לא הייתה הבהירות לגבי מה שמטפלים זקוקים לו כיום.

 

כפי שכתבתי במידעון הקודם, אני משתדלת לפעול יחד עם אחרים. כשפניתי לשרון וילד לוי חברתי, שהיא מטפלת בעצמה, עם שאלות בנושא היא מיד התנדבה לבדוק אותן יחד איתי. היא זו שעזרה לי לעמוד על הצרכים של המטפלים כיום, ולמצוא מהו הדבר שחסר וקורס כזה יוכל להשלים.

 

יחד הצלחנו לבנות משהו חדש, שונה ומקורי. קורס עם כיוון שלעולם לא הייתי מגיעה אליו בדרך אחרת. אני רוצה להודות לשרון בהזדמנות זו על שיתוף הפעולה בפיתוח "הקורס למציאת המהות העמוקה שלי כמטפל/ת ביחידים ובזוגות" ולתת לה את הבמה.

 

שרון: כמטפלת, הרבה פעמים כשאני מסיימת טיפול עולות בי שאלות לא פשוטות ותהפוכות נפש לגבי הדברים שאמרתי. האם דייקתי? האם דחפתי מדי או לא מספיק?

 

למי פונים כדי לחדד ולדייק? כדי לבחון לב וכליות שוב ושוב. כמטפלת, אני רוצה להעמיק את הידע שלי ולתרום את חלקי בעוד רובד. הרי כיום אני נמצאת במקום שונה מאוד מזה שהייתי בו כשהתחלתי ללמוד טיפול, לפני 12 שנה. ועדיין, היכן מתקיימים לימודי המשך למטפלים? יש, למשל, שאלות אתיות לא פשוטות בנושא יחסי מטפל-מטופל והגבולות ביניהם, שמאתגרות כל איש טיפול במסגרת העבודה האינדיבידואלית שהוא מבצע, ומחייבות אותו לחצוב מתוכו כל פעם מחדש דרכי פעולה שיתאימו לכל מטופל באופן מיוחד. קיים כמובן גם נושא השחיקה, שחשוב מאוד להביא אותו בחשבון ולהתמודד איתו. אלה הם רק קצה המזלג של מצבים שבהם אני נתקלת בחוסר מידע, באי-בהירות או בצורך בתמיכה.

 

כמה מילים על הדרך שלי כמטפלת. לפני 12 שנה למדתי את שיטת אלבאום. משם המשכתי ללימודי דולות, עם גילה רונאל במדיסין, ובאופן טבעי ההמשך היה קורס מדריכות הכנה ללידה עם גילה רונאל. בניסיון לברוח מהייעוד שלי הלכתי ללמד שיווק וקונספט במחלקת האופנה במכללה למינהל. בדרך עברתי גם בתורת הקוונדרוס, הפשטות שבאלוהות, והפכתי כל אבן כדי לדייק את דרכי וללמוד מה אני יכולה בעצם להביא כמטפלת. הדרך הארוכה והשלבים הרבים שעברתי הביאו אותי לאחרונה להבנה שהיד שאני מושיטה היא רק מדרגה בתסריט החיים של המטופל.

 

בהצלחה לנו, איריס, הקורס יהיה מדהים וחשוב ביותר.

 

הבלוג

 

פרסומים אחרונים בבלוג:

  • לחיות היום, לחיות בעידן החדש
  • תרבות חדשה ביחסי גברים ונשים

סיפורים מהחיים

 

על המהלך האמיץ של שירה, שבחרה לקחת את משפחתה (ילדיה הבוגרים) למסע התפתחות משותף, שמטרתו להגיע למשפחה מורחבת מחוברת, ניתן לקרוא בסיפור האמיתי הבא: "סיפור מהחיים – להוביל את המשפחה להתפתחות".

 

ספר מומלץ

 

"האוהל האדום", מאת אניטה דיאמנט, הוא ספר מרתק על חיי הנשים בתקופת התנ"ך ומתייחס לדמויות ולסיפורים מוכרים מהתנ"ך. הספר מתאר גם את האופן שבו התנהלו הנשים בתקופת המחזור, כשהרחיקו את עצמן לאוהל האדום.

 

מעבר לסיפור עצמו, שכתוב באופן מרתק, הספר מעלה נושאים של יחסי גברים ונשים ויחסי הנשים בינן לבין עצמן. לנושאים האלה יש חשיבות גם היום, ויש להם קשר לתופעה חברתית חדשה: במקומות שונים בעולם מקימים אוהלים אדומים לשם חיבור והעצמה של נשים. גם בארץ פועלת קבוצה להפעלת אוהלים אדומים למען הנשים. מפגש גדול של האוהל האדום בארץיהיה בסוף אפריל.

 

"'האוהל האדום', שעולה מתוך תקופה של ראשית ההיסטוריה, הוא סיפור נוגע ללב וגם הישג רב ערך בספרות המודרנית, אשר מאפשר לקוראים להתבונן התבוננות חדשה בחברה הנשית התנ"כית" (מתוך האתר של מטר)

 

נהניתי מאוד מהקריאה של הספר וגם מהדיוק של המנהגים והטקסים המתוארים בו.

 

קורס למציאת המהות העמוקה שלי כמטפל/ת ביחידים וזוגות

 

את הקורס הזה בחרתי לפרסם במתכונת שונה. הפעם אני פונה לאלו המכירים אותי ואת עבודתי ומבקשת מהם לחשוב על אנשים בסביבתם שהקורס הזה יכול להיות משמעותי להם. גם מכם, קוראי המידעון הזה, אני מבקשת לבדוק זאת.
מטרת הקורס היא לעזור למטפלים, למאמנים ולמגשרים להתחבר למהות העמוקה שלהם ולגבש את הדרך הייחודית להם בעבודתם מתוך חיבור וחיזוק ה"אני" שלהם. בנוסף, זהו קורס להכרה אינטימית עם חלקי הנפש, איזון החיבור בין החומר ובין הרוח ולימוד עבודה על זוגיות ועם זוגות.

 

בקורס יילמדו הנושאים הבאים:

  • מבנה האדם: הגופים השונים שמרכיבים אותו והקשר ביניהם
  • מבנה הנפש לפי המודל של קארל יונג; ועל פי הידע שצברתי מניסיוני בעבודה הטיפולית ועם החלקים השונים של הנפש
  • איך ליצור חיבור בין רוח וחומר
  • איך ליצור חיבור בין הנפש והנשמה של האדם
  • נלמד ונתרגל את הידע של השיטה זוגיות הרמונית – שהיא עבודה עם חלקי הנפש לחיבור וריפוי נושא הזוגיות לבודדים וזוגות
  • נלמד לעבוד עם זוגות
  • נלמד ונתרגל את שיטת המפגש הפנימי – שיטה לפתיחת חסימות רגשיות ושחרור כוחות הריפוי של הנפש על ידי ארגון מחדש של חלקי הנפש
  • נלמד באופן חווייתי את התהליכים הללו על עצמנו ונחבר בין כל החלקים שלנו להיכרות קרובה עם המהות העמוקה שלנו, כדי שנוכל לפעול מתוכה באופן שלם
  • נתרגל זה על זה ועל אחרים את הכלים והידע החדשים תוך כדי מציאת הדרך הייחודית שלנו כמטפלים
  • כל אלו ייעשו בליווי ובהדרכה ומתוך תמיכה בתהליכי הריפוי שנעבור ונעביר
מטרת הקורס היא להתחבר לידע שכבר קיים אצל המטפל ובד בבד להעשיר אותו דרך התהליך שיעבור ולתת לו ידע נוסף שיעזור לו להגיע למקום שממנו יוכל לפעול בעולם מתוך חוויית שלמות עם יחידים ועם זוגות.
מנחת הקורס איריס סובינסקי יוצרת השיטות "זוגיות הרמונית" ו"המפגש הפנימי"

 

הקורס מיועד למטפלים ולמאמנים שיש להם ניסיון בטיפול. פרטים נוספים על הקורס ניתן למצוא באתר.

 

הרצאה לקהל הרחב

הרצאת מבוא בנושא "זוגיות הרמונית מהי וכיצד בונים אותה" תיערך ביום חמישי 18.4, ב"הבר-קיימא" בתל-אביב (רחוב המשביר 22). לאירוע בפייסבוק.

אנו מזמינים אתכם להמשיך ולפתח את העבודה הפנימית העמוקה בעזרת הכלים והאימון שמציעה השיטה "זוגיות הרמונית", רשימת המאמנים באתר, וכמו כן להמשיך ולהזמין את חבריכם ויקיריכם להכיר את השיטה וליהנות ממנה ומיתרונותיה וכן מן הסדנאות.

הרשמה למידעון

איני משתפת פעילות עם ספאם, ולכן לא אעשה שום שימוש לא ראוי בפרטיכם