להביא אהבה לחיים

מאת איריס סובינסקי, יוצרת השיטות זוגיות הרמונית ואימון מעמקים

החיבור לאהבה מלווה אותי כל החיים. בעיניי האהבה היא הבסיס לכל החיים שלנו, לכל מה שאנחנו עושים וגם למי שאנחנו.

למה לדבר על אהבה?

אהבה ממלאת אותנו באנרגיית חיים, היא פותחת את הלב שלנו ומחזקת אותו ואותנו, האהבה מביאה איתה שמחה ויוצרת סביבנו אווירה עוד יותר שמחה. האהבה לא באה במקום רגשות אחרים, אבל היא בדרך כלל כן מרככת רגשות קשים.

אנחנו יודעים שלילד שמחובק על ידי אמו, יותר קל להתמודד עם מה שהוא מרגיש. כשאנחנו אוהבים, יותר קל לנו לחייך, יותר קל לנו לסלוח, יותר קל לנו להתגבר על מכשולים.

כשאנחנו אוהבים, יותר קל לאהוב אותנו, ולהיות אהובים מחזק אותנו ועוזר לנו לחיות את החיים שלנו.

כשמישהו במשפחה פועל מאהבה, זה מניע את כל בני הבית באותו כיוון. למשל: כשהגבר אוהב את האישה והיא מרגישה אהובה, היא תחזיר לו אהבה וגם תעביר אותה לילדים שלהם (זה נכון גם לפי הקבלה). וגברים, מטבעם, אוהבים נשים.

בכל יום ובכל חלק ביום אנחנו בוחרים דרך איזו דלת להיכנס לחיים. לבחור לחיות עם אהבה זה לבחור את האהבה כדלת שבה ניכנס לתוך החיים. הדלת הזו צובעת את כל החיים בצבעים רבים ועשירים. חשבו על מה שמחוללת בנו התאהבות, איך החיים נראים כשאנו מאוהבים.

לאיזו אהבה אני מתכוונת

המושג אהבה משמש לתיאור מערכות יחסים רבות ושונות ולא פעם זה מייצר בלבול.

ישנו רגש שנקרא אהבה, אשר כשחשים אותו, בדרך כלל מתפשטת תחושת חום באזור הלב.

פעמים רבות אנו מחברים את האהבה לרומנטיקה. אבל לא רק אהבה רומנטית היא אהבה, גם את הילדים שלנו ואת ההורים שלנו אנחנו אוהבים, וזה פחות רומנטי, ועם זאת, גם אהבה כזו ממלאת אותנו חום וכוחות.

אנחנו יכולים להרגיש אהבה ברגעים שונים – ויש אנשים שלפעמים אנחנו חשים אליהם אהבה, ולפעמים לא. נראה שבזמנים שונים אנחנו יכולים לחוש יותר אהבה ופחות אהבה ולא רק נוכחות של אהבה או היעדרה.

האמירה "אני אוהב אותך", בדרך כלל מייצגת מצב וסוג של מערכת יחסים. אם אני אומר שאני אוהב אותך, זה אומר משהו גם על מערכת היחסים שלנו.

למצב כזה מתחברים משפטים כמו: "אני אוהב אותך גם כשאני כועס". כלומר, כרגע הלב שלי לא בדיוק מרגיש חום, אלא שבהגדרה, במערכת היחסים שלנו יש אהבה והיא לא נפגעת מדברים אחרים.

ביטויי אהבה

אנשים שונים מבטאים את האהבה שלהם לאחר באופן שונה.

החיבור בין אהבה לביטוי שלה מתקבע בילדותנו, על פי ביטויי האהבה שחווינו בעצמנו או שראינו בין אנשים שונים סביבנו. ביטויי האהבה שמתקבעים בתוכנו בילדות קובעים את ביטויי האהבה שיגרמו לנו לחוש אהובים ואת האופן שבו ננהג כשנרצה להביע אהבה.

דוגמאות לביטויי אהבה: לדאוג לאדם האהוב, להזין אותו, לטפל בו, להכין לו הפתעות ועוד. כאשר ביטויי האהבה של כל אחד מבני הזוג שונים, יכול לקרות מצב שביטויי האהבה של צד אחד אינם מייצרים בצד השני תחושה של אהבה, כי עבורם ביטויי אהבה הם אחרים.

דוגמה לביטויי אהבה דרך תפיסת אוכל שונה: אצל זוג מסוים ביטוי האהבה של האישה היה הכנה של אוכל בריא, בעוד ביטוי האהבה של בן זוגה היה בישול של הרבה אוכל מטוגן וממתקים. אף אחד מהם לא יכול היה לחוש באהבתו של האחר, כי ביטויי האהבה שלהם היו כל כך שונים, שהם ממש התנגשו זה בזה.

כשיש לנו מערכת יחסים קרובה, חשוב להכיר את הנושא של ביטויי אהבה ולייצר שם התאמה, אחרת הביטוי השונה של האהבה עלול להביא לתחושה שלא אוהבים אותי, לאי-הבנות ולבעיות ביחסים.

לב פתוח לב סגור

אנשים מאמינים שאם אוהבים, אז צריך להרגיש אהבה כל הזמן, ואם לא מרגישים אהבה עכשיו, זה סימן שאין אהבה. אנשים גם חושבים שאם הם לא מרגישים אהובים, זה סימן שלא אוהבים אותם.

הלב שלנו פועל במצבים שונים. הלב יכול להיות במצב פתוח או במצב סגור. היכולת הזו של הלב להיות פתוח או סגור זו בעצם מערכת הגנה. כשהלב פתוח מרגישים הכל, וכשהוא סגור לא מרגישים כלום. ללב אין מצב שבו ניתן להרגיש רק רגשות מסוג אחד – אהבה אבל לא כאב ועצב. ללב יש רק כפתור עוצמה.

כשהלב במצב פתוח, אנו בחוויית חיים מלאה ויש בנו יותר חיוּת. כשהלב סגור, ההרגשה היא קצת כמו מוות. מצד אחד, הרבה יותר נעים לחיות עם לב פתוח, אבל במצבים שונים, כשאנו צוברים פגיעות רבות, הלב הסגור שומר שלא נחוש את הפגיעות.

הבעיה היא שכשהלב סגור אי-אפשר להרגיש אהבה לאחרים וגם לא את האהבה של האחרים אלינו. לכן, כשלא מרגישים שאוהבים אותנו, צריך לבדוק האם זה באמת שלא אוהבים אותנו או שאולי בעצם הלב שלנו סגור ולכן איננו מרגישים אהובים. מניסיוני, כשאנחנו חווים שלא אוהבים אותנו, הסיבה השכיחה יותר היא שהלב שלנו סגור.

שיפוטיות, אשמה, תלונות וביקורת גורמות לכך שהלב של מי שעומד מולן ייסגר, ובכך הן חוסמות את מעבר האהבה בין שני אנשים. יש אנשים שביטוי האהבה שלהם הוא ביקורת, ואז מי שמולם לא יכול לחוש את האהבה שלהם, כי הם סוגרים לו את הלב בביקורת שלהם.

רגשות קשים, אם כן, סוגרים לנו את הלב כדי להגן עליו. כשהלב פתוח ונאמר לנו משהו לא נעים, או שעושים לנו משהו לא נעים, זה חודר לתוכנו כמו סכין בלב, מאוד כואב וסוגר את הלב.

הבחירה נתונה בידינו אם לסגור את הלב ולחיות במעין מוות או לחיות עם לב מאוד פתוח ולהרגיש הכל חזק או לשמור את הלב פתוח באופן חלקי.

כשהלב יותר פתוח, חוויית החיים שלנו תהיה חזקה יותר, ואנו נהיה פתוחים לקבל מידע מהרגשות, שיעזור לנו לכוון את חיינו בדרך שהיא יותר נכונה לנו ולקדם את החיים שלנו.

כשמשהו כואב, זהו מסר על מה שכדאי לעשות עם החיים שלנו וחשוב לנו שנרגיש אותו.

אפשר ללמוד לחיות עם לב פתוח וכדאי לעשות זאת לאט-לאט, תוך כדי הקשבה לרגשות שנותנים לנו מידע על איך לדייק לנו את החיים. חשוב לזכור, לב פתוח או סגור הוא מצב זמני ויש לנו אפשרות לשנות אותו.

אחד האתגרים בזוגיות הוא לשמור על עצמנו ועם זאת למצוא את הדרך לשוב ולפתוח את הלב ולאהוב גם אחרי אכזבה או פגיעה.

תפיסות שגויות על אהבה

יש אנשים שחושבים שלאהוב אחרים ולדאוג להם יותר מאשר לעצמם זה סימן של אהבה. רבי עקיבא ראה בפסוק "ואהבת לרעך כמוך" מושג יסוד בתורה, שפירושו הוא שאתה יכול לאהוב אחרים רק עד כמה שאתה אוהב אותך.

יש אנשים שחושבים שלהיות נאמן למישהו אחר יותר מאשר לעצמם זה סימן של אהבה. אבל הנאמנות לעצמנו ולמילוי הצרכים הבסיסיים שלנו היא הבסיס לחיים בריאים. כשאיננו נאמנים לעצמנו, זה כואב וסוגר את הלב, ואז איננו יכולים לחוש אהבה. רק כשחיים מתוך נאמנות לעצמנו, לבנו יכול להיות פתוח ואפשר באמת לחוש אהבה.

יש אנשים שמאמינים שאם מישהו אוהב אותם, אז הם צריכים לשלם על האהבה בעשייה של דברים, שבדרך כלל לא מתאים להם לעשות. מצב חיים כזה נקרא קורבנוּת. חיים מסוג זה סותרים את עיקרון הנאמנות לעצמנו וסוגרים את הלב.

יש אנשים שחושבים שאם הם במערכת יחסים מסוימת, אז חייבים לאהוב אותם או שהם חייבים לאהוב אחרים. זה לא מחזיק מעמד לאורך זמן. מערכת יחסים אינה יכולה להחליט בשבילנו אם נאהב או לא או מה יהיה מצב הלב שלנו. ללב אין שליטים.

פחד או אהבה כמנוע פנימי

מכיוון שהפחד מראה את מה שאיננו רוצים, הפחד הוא רגש שברוב המקרים יסגור את הלב שלנו. לכן, כשאנו פוחדים, בדרך כלל הלב נסגר ואיננו יכולים לחוש אהבה.

אם נקשיב לפחד ונבנה בעזרתו את הכיוון שאנחנו כן רוצים, הלב שלנו יוכל להיפתח שנית.

אחת הבחירות החשובות שעשיתי בחיי היא להפוך את המנוע שלי מפחד לאהבה. בשביל לשנות את המנוע שלי בדקתי בכל פעם שהרגשתי פחד ומצאתי את הדרך לעבור חזרה לאהבה.

כדי לעבור מפחד לאהבה, צריך לתת מקום לפחד, לגלות מה הפחד מראה לנו ומה אנו כן רוצים באותו נושא, ואז הלב יכול לשוב ולהיפתח. פירוט על עבודה עם הפחד נמצא במאמר "הפחד כמצפן".

בתחילת הדרך, משבחרתי לעבור לחיות באהבה, הייתי המון בפחד ולאט-לאט עברתי להיות יותר ויותר באהבה.

שינוי הרגלים, כמו בחירה במנוע חדש, דורש סבלנות גם אם דבר זה הוא משהו שאנחנו רוצים ומסכימים לו. כשאנו מתחילים לפסוע בדרך חדשה, עלינו לראות קודם את כל הפערים בין הרצוי למצוי, את כל מה שאנחנו לא רוצים בחיים שלנו ושאותם אנחנו רוצים לשנות – נקודה זו חשובה מאוד. עם זאת, העבודה הזו עלולה להיות מפחידה ומאכזבת, ולסגור לנו את הלב. שליחת אהבה לעצמנו בזמן התהליך, זו גם דרך להעביר אותנו לאהבה.

אהבה עצמית

אהבה לעצמנו היא הבסיס לחיים של אהבה ומי שלא אוהב את עצמו ימצא את עצמו ברגעים רבים מנותק מהאהבה. רבי עקיבא, שהצביע על החשיבות של "ואהבת לרעך כמוך", בעצם הסביר שמי שלא אוהב את עצמו לא יכול לאהוב אחרים, וכי זוהי מגבלה של כמות האהבה שיש בו לאחרים. לכן אהבה עצמית היא בסיס חשוב של היכולת לאהוב.

כשאנו עוברים חוויות בחיים שלנו ורוצים להתפתח מהן, התנאי הראשון להתפתחות הוא קבלה של מה שקשה לנו, הטעויות שלנו, החולשות שלנו, המקומות שבהם אכזבנו את עצמנו. דברים שאיננו יכולים לקבל, איננו יכולים לבדוק, איננו יכולים ללמוד מהם ובטח שלא לפתור אותם ולהתפתח. שליחת אהבה לעצמנו במצב כזה תעזור לנו לקבל את הדברים ולעשות את השיעור שהם מביאים לחיים שלנו.

ככל שנהיה מוכנים לאהוב את עצמנו גם כשטעינו, נוכל להתייחס לטעות וללמוד ממנה,

ולכן אהבה עצמית היא בסיס חשוב גם לתהליך ההתפתחות.

דרכים להיות באהבה

ישנו הרגש שנקרא אהבה, שעליו כתבתי לעיל, ויש מצב שנקרא "להיות באהבה". במצב הזה אנחנו שרויים בחוויה של אהבה ואז קרוב לוודאי שבכל דבר שנעשה נחוש אהבה.

דויד דיידה בספריו מדבר הרבה על הכנסת אהבה לחיים. למה הוא מתכוון? הוא מתכוון לכך שנוכל לחוש אהבה באופן כזה, שלכל דבר שנחווה נוכל לחבר אהבה. מי שנמצא הרבה זמן במצב אהבה יכול אף לחוש את עצמו כביטוי של אהבה.

ישנה תחושה של אהבה שנמצאת בעולמות הרוח, אפשר לחוש אותה כשמתחברים לנשמה.

זוהי אחת הסיבות שאנשים שפגשו את עולם הרוח נמשכים אליו. גם שימוש בסמים מייצר לפעמים מצב של אהבה וזו אחת הסיבות לכך שאנשים משתמשים בסמים.

הבעיה בנטילת סמים היא שבסיום החוויה של החושים מיד מרגישים בהבדל, כי זה לא באמת מי שאנחנו, וכשהשפעת הסם פגה, אנחנו פוגשים את המציאות, ואיתה מגיעה גם אכזבה.

וזאת יש לדעת: כל אהבה שאפשר להשיג בעזרת סמים ניתן להשיג גם בלעדיהם, ובאופן יותר קל ורצוף, וכך גם חיבור לעולם הרוח.

מי שרוצה יכול להגיע למצב שכמעט כל דבר שיעשה, יוכל לנבוע ממקום של אהבה. זוהי בחירה וכוונה שמאפשרות התפתחות למצב של "להיות באהבה" ובהמשך – גם "להיות אהבה".

שינוי תרבותי

הבודהיזם מדבר על אפשרות ההתפתחות הראשונה של אנשים: התפתחות מתוך סבל. בבחירה מודעת, אפשר להחליף את מנוע הצמיחה מהסבל למשהו שנבחר בו, כמו הפיכת המנוע שלנו מפחד לאהבה, או לכוון אותנו להכניס אהבה לכל דבר או אף להתכוון להיות באהבה.

אנחנו יכולים לבחור את מנוע הצמיחה שלנו ולהקטין את תפקיד הסבל בחיינו. החלפת מנוע הצמיחה מסבל למשהו אחר הוא השינוי התרבותי שאפשרי היום, כשאנחנו מפתחים את המודעות שלנו, וזוהי גם אחת הסיבות החשובות לפיתוח מודעות. אני בחרתי בהגדלת האהבה והחמלה בתוכי כמנוע הצמיחה שלי.

אני מאחלת לנו שאנשים רבים יבחרו בחמלה ובאהבה כדרך להתפתחות וצמיחה

מכיוון שהסבל, כמו האהבה, עובר מאיש לרעהו ומגביר את הסבל בעולם. לעומת זאת, הבחירה במנוע צמיחה אחר תקטין את הסבל בעולם.

בחירה באהבה מייצרת ומחזקת את האהבה ובחירה בה כמנוע צמיחה אישי משנה גם את המציאות של כל מי שנמצא סביבנו או במגע איתנו.

כיצד ניתן לתרגל אהבה

כדי לתרגל אהבה כדאי לעשות את הדברים הבאים:

  • לבחור לחיות עם לב פתוח כדי שנוכל להרגיש אהבה
  • ללמוד לחיות לאט-לאט עם לב יותר ויותר פתוח
  • לזכור שכשאיננו מרגישים אהבה, אולי הלב שלנו בעצם סגור ולבחור לפתוח אותו במקום להאשים אחרים שלא אוהבים אותנו
  • לבדוק מהו ביטוי האהבה שלנו ולדייק אותו למשהו שישפר לנו את החיים. לזכור שביטוי אהבה שסוגר את הלב, לא עובד. לכן כדאי לשחרר ולהפסיק לעשות את מה שסוגר לבבות: האשמות, שיפוטיות, ביקורת וכו'
  • לבחור מהו המנוע שלנו, פחד או אהבה, ולבדוק בכל רגע איזה מנוע מפעיל אותנו
  • ללמוד לשלוח אהבה לאחרים כמה שיותר גם בתור תרגול
  • להתחיל את הבוקר בבחירה לחיות באהבה ולנסות לחוש אהבה
  • בשביל לתרגל, אפשר כל בוקר לשלוח אהבה במדיטציה
  • חשוב להביא בחשבון שבהתחלה אולי לא נחוש בשינוי, ושאנו צריכים לתת לעצמנו זמן כדי שהאהבה תתפתח בתוכנו
  • לשלוח לעצמנו אהבה כמה שיותר

תרגול כזה הופך את האהבה למנוע ההתפתחות שלנו ומקטין את הסבל בחיים.

סיכום

אני מאמינה שהאהבה היא כוח הריפוי החזק ביותר בנמצא.

אהבה מכוונת קודם כל אלינו והיא יכולה להפוך לדרך חיים. לחיות מאהבה עולה בקנה אחד עם חמלה וכדרך חיים הן משלימות אחת את השנייה.

האהבה לא באה במקום רגשות אחרים, אבל היא בדרך כלל מרככת גם את הרגשות הקשים.

יש צעדים שונים בדרך לחיים עם אהבה שאנו יכולים לעשות. כל אחד יכול לבחור אילו צעדים, מה מתאים לו עכשיו וכמה לתרגל אותם.

אהבה מביאה אהבה ולכן ככל שנהיה באהבה עם עצמנו, כך היא תגיע יותר לחיים שלנו גם מבחוץ.

לסיום, שמעתי הרצאה של הקרדיולוג ד"ר נאדר בוטו, מפתח שיטת הריפוי "רפואה אינטגרטיבית מאוחדת", על הקשר בין בריאות הלב לאהבה. הוא הוכיח בהרצאה בעזרת מחקרים מדעיים את הקשר הישיר בין מחלות לב ובין חוסר אהבה ומחלות נוספות.

אז למי שעדיין לא ברור, "להכניס אהבה לחיים" זה גם עניין של בריאות! ד"ר בוטו אומר גם שאם תהיה אתה מקור האהבה, אתה תהיה יותר בריא וגם הלב שלך יהיה יותר בריא.


קטגוריות: התפתחות,  התפתחות רוחנית,  חברה ושינוי,