נזקי התרבות הפטריארכלית לגברים

מאת איריס סובינסקי, יוצרת השיטות "זוגיות הרמונית" ו"המפגש הפנימי"

המאמר הזה נכתב על ידי אישה והוא מביע אך ורק את נקודת המבט שלי, כאישה, מתוך החוויות שלי ומתוך מה שאני רואה אצל הגברים שסביבי. המאמר מייצג את דעתי ואת הפרשנויות שלי או של אחרים שקראתי המוזכרות בהמשך.

במבט מבחוץ, נראה לנו שהתרבות הפטריארכלית, התרבות שבה הגברים שלטו בנשים ולנשים לא היו זכויות או דרך לשמור על זכויותיהן, פגעה רק בנשים. הדבר הזה רחוק מלהיות נכון. התרבות הפטריארכלית, שבה גבר אחד שולט על כל המשפחה, פגעה בכל מי שהיה מתחתיו – נשים בכל הגילים, גברים צעירים וילדים. את זווית הראייה הזו קיבלתי מהספר "השחר של העידן השלישי", שמטרתו קירוב בין הגברים והנשים בדרך חדשה שמתאימה לנו היום. קריאת הספר פתחה לפניי עולם שלם וקירבה אותי לעולם הגברים ממקום אוהד ומבין.

אופנים שבהם נגרם סבל לגברים בגלל התרבות פטריארכלית:

  1. בחברה הפטריארכלית עול הפרנסה הוטל על הגברים ולנשים אסור היה לעבוד. גם היום, כשנשים כן עובדות, רבים מן הגברים עדיין מרגישים אחראיים לפרנסת המשפחה, וחלקם גם כשהם רוצים להחליף מקום עבודה או מקצוע, אינם מרשים לעצמם לעשות זאת.
  2. כאשר החיים התנהלו במשפחה מורחבת, שבה היה גבר שליט, הוא בחר מי יתחתן עם מי ועם מי לא. כל בחירה של בת זוג לנישואים הביאה בחשבון את רצונו של השליט יותר מאשר כל אחד אחר במשפחה, כולל הגברים הצעירים. אנחנו יודעים זאת, למשל, בעקבות חתונות פוליטיות שהתקיימו בדרך כלל בקרב המעמד המלוכני.
  3. בחברה הערבית, למשל, שבה "כבוד המשפחה" הוא ערך עליון, כאשר אחת מבנות המשפחה סוטה מן הדרך, שהוגדרה על ידי הגברים השליטים כדרך שמכבדת אותם, היא מוצאת להורג. ביצוע גזר הדין נעשה על ידי אביה, דודיה או אחיה. האם רצח הבת או האחות מאפשר לבני המשפחה לחיות חיים מאושרים? האם הנזק שנשאר אחרי רצח כזה הוא בגדר כתם חברתי בלבד? בחברה שאלה הם ערכיה, הפחד עצמו מפני מצב כזה, עוד לפני שקרה, מכניס מתח לחיי האב והאחים במשפחה, מתח שיפגע ביחסים בתוך המשפחה ובחיים שלהם עצמם הרבה לפני שיקרה הדבר שממנו חוששים, אם בכלל יקרה.
  4. בחברה כזו, שבה קיים נוהג של רצח בגלל כבוד המשפחה, נשים מחונכות להיות מאופקות. כדי לא להגיע לכדי רצח על כבוד המשפחה, פעמים רבות הן גם מחונכות לא להפגין שמחה, כי זה עלול להתפרש כחוסר כבוד. האם בנייה של זוגיות עם אישה שפוחדת מהשמחה שלה, יכולה להביא לזוגיות מאושרת לה ולבן הזוג שלה?

חוקי התנהגות לגברים

התרבות הפטריארכלית ביקשה להצמיח גברים שישלטו בנשים ובשבט שלהם כאשר יגדלו. כדי שיוכלו לעשות זאת נדרשו הגברים בעבר, ונדרשים חלקית גם היום, להתנתק מהרגשות שלהם. ילד שמפגין את רגשותיו או בוכה מכונה בשם גנאי "ילדה". ילד נדרש להתעלם ממה שהוא מרגיש, כי זה לא מקובל או מפריע. לפי הסופרת, הפסיכולוגית וההוגה האמריקאית קרול גיליגן, בנים מפסיקים להיות מחוברים לעצמם ולרגשות שלהם כבר בגיל ארבע. זוהי תוצאה של המסר שהם קולטים מהסביבה. התרבות שלנו דורשת זאת גם מהבנות, אך בגיל מאוחר יותר כך שפעמים רבות הן נשארות יותר מחוברות לעצמן.

הקשר בין חינוך פטריארכלי לאלימות של גברים כלפי נשים

מהי המשמעות של גבר שמנותק מהרגשות שלו?

לא פעם אני שומעת מבת, שאביה ניצל אותה מינית, את השאלה, איך הוא יכול היה לעשות את זה? ברור שלאב אוהב וחומל מעשה כזה הוא בלתי אפשרי, אבל גבר שמנותק מעצמו ומהרגשות שלו, כל מה שנשאר לו הם היצרים שלו. אין תחושת כאב כי זה רגש, אין מוסר ואין רגשי אשמה, כי יש ניתוק מכל מה שבתוכו פנימה. במצב כזה גם ניצול מיני, גם הטרדה מינית וגם אונס הרבה יותר אפשריים.

כאשר גבר נוהג באלימות כלפי אישה, מטריד מינית או אפילו אונס אותה, מה מאפשר את זה? התשובה היא, חוסר במנגנון שאמור לעצור את ההתנהגות הזו, שהוא חיבור למוסר הפנימי וחוסר יכולת לחוש אמפתיה כלפי הצד השני. שני הדברים הללו תלויים בחיבור פנימה ושניהם מדוכאים בתרבות הפטריארכלית.

חוסר החיבור לרגש במשך החיים גורם לכך, שכאשר אמנם קיים רגש בעוצמה חזקה וכבר אי-אפשר להתעלם מהרגש הזה, הוא משתלט על האדם והאדם הופך לשבוי שלו. כתוצאה מכך אין לאדם יכולת להכיל אותו ולפעול איתו מתוך בחירה. כשגבר חש אהבה לאישה, אם האהבה חזקה מאוד, היא תעיר בתוכו פחדים. אם זהו גבר שמנותק מעצמו, מתוך חוסר הניסיון וחוסר היכולת לפעול עם הפחד, סביר שאותו גבר יאשים את האישה שלצידו בתוצאות של הפחד. למשל, יאשים אותה שהיא בוגדת בו.

דוגמה: מיכאל גדל במשפחה חד-הורית, הוריו התגרשו כשהיה קטן. לקח למיכאל שנים רבות למצוא בת זוג שתתאים לו. כשפגש את קלרה, הוא התאהב בה באופן שלא הכיר לפני כן ולא ראה גם בביתו. הפחד לאבד את קלרה ואת האהבה שביניהם גרם למיכאל לחשוד שהיא בוגדת בו. מכיוון שהפחד שהיא בוגדת בו השתלט עליו, מיכאל היה מתקשר לקלרה לעבודה כל יום ובכל שעה, כדי לברר היכן היא ועם מי. אם לא ענתה, היה רב איתה. לקלרה כמובן לא הייתה שום דרך להוכיח שדבר שלא קיים הוא לא נכון. עכשיו נשאר רק לחכות מתי יימאס לקלרה והיא תיאלץ לפרק את הזוגיות הזו, או לחלופין, מתי הפחד של מיכאל לאבד את קלרה יגרום לו להכות אותה. זוהי הדרך שבה  גבר אוהב הופך לגבר מכה. אצל גבר שלא יודע לפעול עם הרגשות שלו, אם הוא חש אהבה חזקה מאוד, אך אינו יכול לחוש אמפתיה, הדרך לאלימות ואף לרצח בת זוגו קצרה יחסית.

מובן שלגבר שלא חש אמפתיה בגלל ניתוק רגשי ושגדל בתרבות שבה האישה היא משרתת, אין בעיה להכות את בת זוגו גם אם היא סתם לא הכינה לו את האוכל שהוא רוצה.

גבר כזה, שגדל בתרבות פטריארכלית ושהרגשות שלו דוכאו, הגישה שלו לבת זוגו, לחוויות שלה ולהבנת ההשפעה של יחסו אליה על הרגשות שלה אליו, חסומה. גברים מסוג זה לא יוכלו לקיים מערכת יחסים של אהבה לאורך זמן בלי להרוס את היחסים שוב ושוב, בין אם מדובר באותה אישה ובין אם לאו.

לשמחתנו, אנו רואים כיום מערכות יחסים רבות אחרות, עובדה שמצביעה על היחלשותה של השליטה הפטריארכלית בחינוך של הדור הבא. אמנם יש התקדמות, אך הדרך לריפוי מוחלט של היחסים בין גברים לנשים עוד ארוכה.

תרבות הפורנו

מקום נוסף שבו הפטריארכליות מאוד ברורה הוא עולם הפורנו. בתרבות הפורנו הנשים הן נשלטות ומשרתות את הצרכים המיניים של הגברים. תרבות הפורנו מחנכת את הגברים לראות נשים כשפחות מין ובעצם בכך היא מונעת מהם להתחבר לאינטימיות עם אישה ולקיים יחסי מין מכבדים ומעצימים עם נשים.

גברים רבים, צרכני פורנוגרפיה, מצפים מהאישה להיות כנועה ולעשות את מה שראו בסרטים. מובן שיחסים מסוג זה אינם גורמים לאישה כל הנאה או רצון להמשיך את הקשר הרגשי והמיני הזה.

תרבות הפורנו היא דרך נוספת שפוגעת בגברים, משום שהיא מייצרת להם תפיסת עולם מעוותת ולא מציאותית. היא מלמדת אותם גישה למיניות ולנשים שתתקע אותם מחוץ למערכות יחסים עמוקות ומספקות, שבהן חלק חשוב מהיחסים הוא האפשרות לאהוב עם כל הלב מתוך מקום מכבד ואמפתי.

גברים נגד גבריות

בתקופה האחרונה אני פוגשת גברים שמתוך ראייה מפוכחת של מה שקורה בחברה שלנו –  מתוך האלימות של גברים בכלל והאלימות של גברים נגד נשים בפרט – אינם מוכנים לתת מקום לגבריות בתוכם. הם אינם מזדהים ואף סולדים מהתנהגות גברית אלימה. גברים אלו לא מוכנים לתת בתוכם מקום למה שנראה להם שהיא ה"גבריות".

אי-הסכמה כזו פוגעת ביכולת שלהם לקבל מן הגבריות את האיכויות הטובות שלה ויש בה לא מעט איכויות טובות. התנגדות לגבריות אף פוגעת בתפקוד של החלק הגברי הפנימי שבתוך הנפש. תפקידו של החלק הגברי הפנימי הוא לפעול בעולם לגשמה עצמית, ופגיעה בו תחבל באפשרות של אותו אדם להגשים את החלומות שלו ולפעמים תפגע גם ביכולתו של אותו אדם להתפרנס.

ריפוי הגבריות

כדי להצליח לרפא את נזקי החינוך הפטריארכלי חשוב לעשות כמה דברים:

  • ראשית, האדם צריך להתחבר לרגשות שלו, להכיר בהם וללמוד לפעול יחד איתם. הרגשות הם תמיד לטובתנו, הם שומרים עלינו. החיבור אליהם הוא מורכב בהתחלה, אך מאפשר לנו לחיות מתוך מקום מדויק עבורנו.
  • בתרבות שבה אנשים חלשים משרתים את החזקים, ייפרצו הגבולות של החלשים והם יצטרכו ללמוד להתחבר לגבולות שלהם מחדש וללמוד לכבד אותם ולשמור עליהם.
  • גברים שאינם מרוצים ממודל הגבריות שהם רואים, חשוב שיבנו להם מודל גבריות שמתאים להם, חשוב שיסכימו להיות גבריים. חשוב לגבר לבנות מודל גבריות כזה, גם בשבילו וגם כדי שהאישה שאיתו תוכל להרגיש בטוחה לידו, כבסיס לקשר אינטימי.
  • איזון יכולות ותכונות – לכל יכולת ותכונה שלנו יש תפקיד עבורנו. אם זה קיים, זה חשוב. בתרבות הפטריארכלית חלק מהתכונות הגבריות יצאו מאיזון והן נראות שליליות. היכולת או התכונה עצמן אינן שליליות, האופן שבו הן מופעלות הוא השלילי. עבור כל יכולת וכל תכונה יש מצב שבו הן יהיו מאוזנות ואז הן יוכלו לעזור לנו מבלי להזיק. תפקידנו הוא להתאים את האופן שבו אנו משתמשים בתכונה למודל הגבריות שבחרנו, וכך לא ניאלץ לוותר על כוח, על אסרטיביות, על יכולת שכנוע ועוד.
  • גם לגברים וגם לנשים, שמגיעים מהתרבות הפטריארכלית, חשוב לבנות מודל של נשיות כזה, שיאפשר לגברים ליצור קשר עמוק עם נשים ויאפשר לנשים לבנות את כוחן הפנימי ולתת לו נוכחות בחייהן.
  • בנייה של מודל גבריות ומודל נשיות מאוזנים תאפשר גם לחלק הגברי הפנימי ולחלק הנשי הפנימי לפעול במלוא יכולתם עבור האדם, ובזכות זה לעזור לו להגשים את עצמו וליצור זוגיות מאוזנת (כל אלו תלויים בבריאות החלקים הגברי והנשי הפנימיים).

דוגמה:

יורם, בחור ביישן כבן 30, הגיע אליי עם נאוה אשתו, הצעירה ממנו בחמש שנים. מהשיחה שקיימנו עלה כי יורם אינו מצליח מאוד בעבודתו וכי אינו מספיק "גבר" בעיני משפחתה ולא רוחשים לו כבוד. שאלתי למה, לדעתו, המצב הוא כזה. "אני לא יכול לסבול אותם", אמר לי יורם. "הם מתנהגים בגסות ובאלימות, ותמיד אני מרגיש שם על סף פיצוץ". ובעבודה? שאלתי, לזה לא הייתה בפיו תשובה. שאלתי אותו מה דעתו על גבריות ויורם ענה שהיא דוחה אותו. מתברר שאביו היה גבר אלים ויורם גדל באווירה של פחד כל שנות ילדותו. הוא הבטיח לעצמו כי במשפחה שתהיה לו הכל יהיה אחרת.

בפגישות הבאות שקיימנו הזמנתי את יורם למסע לתוכו כדי לראות את החלק הגברי הפנימי שלו ואת החלק הנשי הפנימי שלו ואת ההשתקפות שלהם בחייו. ההזדהות הגדולה שחש עם החלק הנשי הפנימי לעומת הדחייה שחווה מהחלק הגברי הביאה אותו למצב שבו לכל מחשבה או רעיון שהיו לו (החלק הנשי) לא היה מענה בעולם האמיתי (החלק הגברי הוא זה האחראי על מימוש במציאות). כדי להתפתח ולהתקדם בעבודה וגם כדי לתפוס את מקומו הראוי בקרב בני המשפחה, היה על יורם לזהות את החלק הגברי שלו ולהתחבר אליו בנקודה המתאימה לו. ברגע שיורם הצליח לראות אותו כחלק מן השלמות שלו, הוא יכול היה לראות גם את הצד החיובי שבו ברמה שתאפשר לו להוציא אל הפועל את הרעיונות והחלומות ולהגשים אותם בעולם הפיזי. מובן שכאשר החלק הנשי והחלק הגברי הפנימיים עובדים מתוך שיתוף פעולה ואיזון, כל מערכות היחסים הקיימות בחייו נשכרות: היחסים שבינו לבין עצמו, יחסיו עם בת זוגו, עם בני המשפחה, בעבודה ובעולם בכלל.

הגשמה גברית

משיחות עם גברים רבים הבנתי עד כמה חשובה להם ההנאה המינית של בת זוגם והיכולת שלהם לענג אותה. מצבים כאלו קשורים ליכולת של בת הזוג לסמוך על בן זוגה ולהתמסר לו. עינוג אישה מייצר אצל גברים רבים תחושת סיפוק עמוקה, כפי שמייצרת תחושת ההגשמה של נשים מהאמהות. הסיפוק של הגברים מעינוג אישה הוא סוג של הגשמה רב-רובדית ועמוקה. כדי להגיע להגשמה כזו, נדרש מן הגברים לסגל לעצמם גבריות מכבדת נשים. הגשמה זו היא רווח גדול שמגיע לחייהם כשהגבריות מאוזנת.

סיכום

גם מי שחש קושי עם הגבריות שלו או של אחרים יכול להגיע לסוג של גבריות בתוכו שיוכל לחיות איתה בשלום וליהנות מפירותיה.

כל גבר בעל גבריות מאוזנת יוכל לפתח יחסים מלאים עם אישה, להגשים את עצמו בעולם ובנוסף להוות מודל לגברים אחרים ולילדים שמחפשים לאן לגדול.

אני רואה במשפחות רבות שגם האימהות נותנות יותר מקום לחיבור הרגשי של הבנים שלהן ומכאן העתיד נראה הרבה יותר אופטימי.

מאחלת לנו להמשיך להתפתח ולקדם את העולם שלנו למקום שיהיה יותר נעים ובטוח לחיות בו גם לגברים וגם לנשים.


קטגוריות: התפתחות,  חברה ושינוי,  יחסי גברים נשים,