הריתמוסים שומרים עלינו

מאת איריס סובינסקי, יוצרת השיטות "זוגיות הרמונית" ו"המפגש הפנימי"

 

ריתמוסים הינם תופעות והתנהגויות שחוזרים על עצמם בחיינו. כאשר יש ריתמוסים בעולמנו הם תומכים בנו ומחזקים אותנו, ולכן כדאי להבין את השפעתם עלינו. יש ריתמוסים אשר שלובים בחיינו ללא קשר ישיר אלינו ואנו נהנים מהם מבלי משים; ריתמוסים אחרים אנו בוחרים וכך מייצרים אותם למען עצמנו באופן שמתאים לנו.

אל הריתמוסים התוודעתי לראשונה בהקשר למקומם ולחשיבותם בחינוך ובגידול הילדים על פי התפיסה האנתרופוסופית. שנים רבות לא ראיתי צורך ליצור לעצמי הרגלים שחוזרים על עצמם. מתברר שאז טרם ראיתי את התמונה כולה. לקח לי זמן עד שהבנתי את חשיבותם גם בעבורנו, המבוגרים.

מה הם ריתמוסים

ריתמוסים הינם מעין פעימות בזמן, אלמנטים שונים אשר חוזרים על עצמם בחיינו ומייצרים מקצבים בשגרת יומנו. ישנם ריתמוסים שנמצאים בחיינו באופן טבעי ושאינם תלויים בנו, כמו עונות השנה, החגים או מחזור היום והלילה; ישנם ריתמוסים שנקבעים לנו, כגון השעה שבה עלינו להיות בעבודה, שבה הילדים חוזרים כל יום מהגן ומבית הספר, זמני הארוחות של המשפחה המורחבת, סוף השבוע שחוזר בכל שבוע ושבו ההתנהלות שלנו שונה משאר הימים ועוד; וישנם גם ריתמוסים שאנו קובעים לעצמנו: ההתנהלות שלנו בבוקר, איפה אנחנו עוצרים כל בוקר בדרך לעבודה לומר שלום, כוס הקפה כשאנחנו שבים הביתה, שעת ארוחת הערב ועוד ועוד.

על משמעותו של סדר יום קבוע בחיי ילדינו, לדוגמה, ההכנות לשינה וזמן השינה, אומר רודולף שטיינר: "הריתמוס בונה בילד את התחושה של הנינוחות בחיים .הכושר להרגיש נוח במציאות, להרגיש בריא." (אורנה בן דוד). ואנו אמנם מקפידים להתאים לילד סדר יום ושומרים עליו למענו כדי להעניק לו ביטחון, כדי לייצב אותו וכדי לחבר אותו לחיים.

חשיבותם של הריתמוסים בחיינו

אחת הסיבות ליצירת חגים וטקסים של עמים, וגם של קבוצות חברתיות גדולות וקטנות, היא כדי לייצר בסיס משותף לכל החלקים המרכיבים אותם. גם המונדיאל, שהסתיים לא מכבר, הוא סוג של ריתמוס עולמי בעבור אלו שצופים בו כל ארבע שנים.

ללא קשר למקורו של הריתמוס, העובדה שיש בחיינו אלמנטים שחוזרים על עצמם, בונה למעננו מרחב תחוּם ובטוח שתומך בנפש שלנו. הריתמוס, בחזרתיות שהוא מייצר, מאפשר לנו מקום בטוח להישען עליו ולהיתמך בו כנגד החלקים הלא-יציבים בחיינו. בדיוק כפי שכל צעד שאנו עושים ברגלינו מצריך הרמת רגל למצב שאינו יציב ואז הורדה שלה במקום חדש, כל צעד קדימה שאנו עושים בחיינו, גם צעד קטן, מייצר בתוכנו סוג של ערעור, שינוי ממצב קודם, וחשוב לנו לדעת שיש גורם יציב להישען עליו, כשאנו מרימים רגל לצעד נוסף.

ריתמוסים, אם כן, נוצרים גם על ידי כוחות שמחוץ לנו וגם על ידינו. מה קורה כשחלים שינויים בסביבתנו שגורמים לריתמוסים מסוימים להשתנות או אף להיעלם מחיינו? כאשר אנחנו מושפעים משינוי בריתמוסים של אחרים, אנו עלולים להיחלש ואף להאשים אותם בקושי שאנו פוגשים כתוצאה מהשינוי שלהם. לא פעם, לא נבין באמת מהו הדבר שמשפיע עלינו.

את ההשפעה של היעלמות ריתמוס בחיי חוויתי כאשר בני הצעיר יצא מן המסגרות שהשתייך אליהן. ואני, שהורגלתי לקום מדי בוקר כדי לשלוח אותו לדרכו ולקבל את פניו בסוף היום, חוויתי שינוי מערער בחיי. ברגע שהבנתי שזה מה שקורה, בניתי לעצמי ריתמוסים חדשים תחת אלה שנעלמו. קבעתי בבוקר זמן ליוגה, זמן למדיטציה, לארוחת בוקר מסודרת וכנ"ל זמן לארוחת ערב שמסיימת את היום עבורי וכך השבתי את האיזון לחיי.

נושא הריתמוסים הוא כל כך בסיסי, שלפעמים קשה לנו לראות אותם. למרות זאת, הדבר אינו מפחית מחשיבותם בחיינו. להפך, הידיעה של הכוח של הריתמוסים מאפשרת לנו לבדוק אילו ריתמוסים נמצאים בחיינו. ייתכן שנגלה שאנו רוצים להוריד או  להוסיף ריתמוסים שיוכלו לשאת אותנו במהלך חיינו בקלות רבה יותר. כלומר, בד בבד עם המודעות לריתמוסים, אשר נוסכים בנו תחושת ביטחון ומרגיעים אותנו, הידיעה שאנו יכולים ליצור בעצמנו ריתמוסים שונים מאפשרת לנו לפתח גמישות ביחס אליהם, ולכוון את קצב פעימתם בהתאם לצרכים המשתנים שלנו.

חשיבותם של הריתמוסים מתעצמת בתקופות של שינויים גדולים בחיינו – לדוגמה, כשנולד ילד נוסף למשפחה או אם אחד מבני הזוג מפסיק לצאת בבוקר מהבית אל מקום העבודה – מה שתומך בנו ומחזק את תחושת הביטחון שלנו הם ריתמוסים משפחתיים אחרים שקיימים בחיינו, ואנו כמובן יכולים להוסיף עוד ועוד ריתמוסים משלנו.

בניית ריתמוסים

אנשים שאין להם ריתמוסים מהסביבה או שהם משנים את חייהם ומאבדים חלק מהריתמוסים שתמכו בהם, כדאי שיבנו להם ריתמוסים משלהם. לדוגמה, אנשים שעובדים מן הבית, כדאי שייצרו לעצמם ריתמוסים שינחו את ההתנהלות שלהם ויתמכו בהם כאשר הם רוצים להמשיך ולפעול; אנשים רגישים מאוד, שחייהם עמוסים רגשית, חשוב שיארגנו לעצמם ריתמוסים שיתמכו בהם.

בחיי האישיים נדרשתי, כאמור, לנושא הריתמוסים כאשר מצאתי את עצמי בונה לי חיים ללא מסגרת חיצונית, בשעה שהפכתי למטפלת ועוד יותר כאשר התחלתי לכתוב. במהלך השנים האלה חוויתי את הכוח שהריתמוסים נתנו לי ובעצם חוויתי שהם נושאים אותי ושאני יכולה, בעזרתם, לנהל את חיי ולעשות את מה שאני בוחרת בקלות רבה יותר.

עודף ריתמוסים

עם המודעות לנוכחות הריתמוסים בחיינו, חשוב לבדוק שכמות ואיכות הריתמוסים שאנו בונים משאירה לנו את החופש לפעול ואינה מכבידה עלינו. פעמים רבות אנשים עם חרדות מייצרים להם ריתמוסים שישמרו עליהם, אך כמות הריתמוסים שנוצרת לעתים במצב חרדה עלולה ליצור גם תחושת חנק ותקיעות. חשוב שנשים לב שכמות הריתמוסים, איכותם ומאמץ השמירה עליהם אינם הופכים למשימה מכבידה בפני עצמה. ריתמוס נועד להקל, לא להכביד.

ייתכן גם מצב, שריתמוס מסוים שהתאים בעבר אינו מועיל עוד וכדאי להחליף אותו לריתמוס מתאים יותר בהווה. למשל, יש משפחות שנפגשות בכל סוף שבוע אצל ההורים לארוחת ערב. ייתכן מצב שבו ההורים מתעייפים או שלמשפחות עם ילדים כבר קשה להגיע ואז צריך לבנות ריתמוס אחר למפגש המשפחתי.

סיכום

הריתמוסים, שנותנים קצב לחיינו, מחזקים בעצם את המרכז שלנו ותומכים בחיבור שלנו לעצמנו.

כשאנו מתכוננים לשינוי בחיינו, חשוב להתבונן גם על השינוי בריתמוסים ולוודא שיהיו לנו ריתמוסים שיתאימו למצב החדש.

אנשים שמבינים את נושא הריתמוסים חשים שההתנהלות הזאת בעצם תומכת בהם, והם יכולים להתמיד ביתר קלות בפעילויות, כמו ספורט, ארוחות מסודרות או שעות שינה קבועות.


קטגוריות: התפתחות,