הקשרים בין חירות, קורבנות ומניפולציה

מאת: איריס סובינסקי, מפתחת השיטות "זוגיות הרמונית" ו"המפגש הפנימי"

הקדמה

המאמר הזה נכתב מתוך ההבנה שהדבר שכולנו מחפשים – חירות וחופש – חומק מאיתנו מכיוון שרובנו לא חווינו אותו וגם מכיוון שהשמירה עליו בתוך החיים היא אתגר בפני עצמו. מה שמקשה עלינו עוד להכיר את החופש והחירות הוא חוסר המודעות לחלקים אחרים בחיינו, שקשורים למושגים הללו ומפריעים לנו להשיג אותם, כמו קורבנות ומניפולציה, שמקומן בחיינו לא תמיד ברור לנו.
האפשרות שלנו לחיות ממקום של חירות קשורה גם לתפישת השפע שתוצג בהמשך ובעקבותיה נראה שאין שום התנגשות בין החירות שלי ושל האחרים סביבי.
המאמר מבוסס על מקורות מידע הן תיאורטיים ומקצועיים והן חווייתיים מחיי האישיים ומעבודתי עם אנשים רבים, יחידים וגם זוגות.

כדי להסביר את המושגים חירות, קורבנות ומניפולציה, ואת הקשרים ביניהם, אתחיל בהצגה של שני מושגים בסיסיים: אנרגיית חיים וצרכים בסיסיים.

אנרגיית החיים

אנרגיית החיים שלנו (הנקראת גם צ'י) היא הדבר שמאפשר לנו לחיות ולפעול. כמות אנרגיית החיים היא סופית והאובדן שלה מסכן את יכולתנו להמשיך לחיות. אצל אדם מאוזן, כאשר הוא פועל בחיים הוא גם משתמש באנרגיה שלו וגם מקבל אנרגיה בתמורה וכך יש לו תמיד אנרגיה זמינה לחיים. זהו בעצם עיקרון השפע, פעילות מאוזנת מייצרת לנו שפע של אנרגיית חיים. לדוגמה, אני מגדלת את ילדיי ומשקיעה בהם את האנרגיה שלי, והאהבה והצמיחה שלהם ממלאות אותי באנרגיית חיים; אני משקיעה בעבודה שלי את הזמן ואת השמחה שלי ומקבלת בתמורה, נוסף על כסף, גם הערכה והכרה ביכולות שלי שממלאות אותי באנרגיית חיים והרבה פעמים גם באהבה.
במצב שבו לא נשמור על מאזן האנרגיה שלנו, לדוגמה: נעבוד במקום שלא מכבד אותנו כך שנשקיע את האנרגיה שלנו בעבודה ולא נקבל הכרה, נאבד מכמות אנרגיית החיים שלנו. אובדן של כמות גדולה מאנרגיה זו עלול לגרום לנו לאבד את החשק לחיות ולהיכנס לדיכאון. לכן עשייה שמרוקנת את מאגר אנרגיית החיים שלנו מסכנת אותנו.
אנשים ששמירת אנרגיית החיים חשובה להם יכולים לפתח רגישות לירידה ולעלייה של רמת האנרגיה שלהם. רגישות כזו יכולה לעזור לנו לדעת מה קורה לנו, בדיוק כמו בדיקה של חום הגוף.
מעקב אחרי מצב אנרגיית החיים שלנו הוא כלי שעוזר לנו לאתר מצד אחד את מה שמחליש אותנו (מוריד את אנרגיית החיים שלנו) ואותו אנו רוצים לסלק מהחיים שלנו ומצד שני את מה שמחזק אותנו (מעלה את אנרגיית החיים שלנו) ואת אותו הדבר או דברים דומים אנו רוצים לשמר ולהגדיל את הכמות שלהם בחיים שלנו.

צרכים בסיסיים

חשוב לדעת מה הם צרכים בסיסיים, כדי להבין את מה שמניע את הקורבנות והמניפולציה ואת הקשר ביניהן ובין מושג החופש.
הצרכים הבסיסיים אלו הם צרכים שלנו כבני אדם, שוויתור עליהם פוגע בנו וביכולת שלנו לתפקד ולחיות. חלק מהצרכים הללו מצויים ברובד הפיזי, כמו הזנה, שינה ומגע; חלק ברובד הרגשי, כמו ביטחון, שייכות, אהבה והכרה; וחלק ברובד הרוחני, כמו התפתחות עצמית והגשמה.
כאשר אנו חשים צורך בסיסי כלשהו זוהי קריאה פנימית למילוי הצורך. התעלמות ואי-מילוי הצורך הבסיסי – מצב שבו אנו מוותרים על צורך בסיסי – יפגעו בנו ויגרמו לנו לאבד מאנרגיית החיים שלנו. מכאן שכמות מסוימת של ויתורים מסכנת אותנו.
מכיוון שיש לנו צרכים רבים, הרבה פעמים נדמה לנו שיש התנגשות בין הצרכים הבסיסיים השונים שלנו. לדוגמה, אדם שזקוק לביטחון כלכלי חושב שכדי להגיע למקום בטוח כלכלית עליו לעבוד הרבה ולוותר על שעות שינה או על תזונה בריאה. מענה לשאלה הזו נמצא בהמשך המאמר.

 

קורבנות

קורבנות היא דפוס התנהגות שהיה נהוג ומקובל במשך דורות רבים. הקורבנות היא דפוס שגורם לנו לוותר על דברים שחשובים לנו למען מישהו או משהו אחר. המשמעות של הקורבנות היא שיש משהו שחשוב לנו מאוד (צורך בסיסי) ואנו מוותרים עליו, בדרך כלל כדי להשיג משהו אחר שנראה לנו חשוב יותר. לדוגמה, שייכות, הכרה ואהבה, שגם הן חלק מהצרכים הבסיסיים שלנו.
כאשר אנו לכודים בדפוס של קורבנות אנו מוותרים על צורך בסיסי ובעצם משלמים באנרגיית החיים שלנו. מכיוון שאיננו יכולים לחיות בלי אותה אנרגיית חיים, אנו נדרוש ממישהו אחר להחזיר לנו את האנרגיה שאיבדנו בוויתור שעשינו. בדפוס הזה ייתכנו שלושה מצבים:
מי שלמענו הקרבנו את הצורך הבסיסי ייאלץ להחזיר לנו בהקרבה משלו ובאובדן אנרגיית חיים – וכך נדרדר זה את זה.
אפשרות שנייה: אנו נאלץ מישהו אחר, בדרך כלל חלש מאיתנו, לשלם לנו באנרגיית החיים שלו. למשל, כשהבוס דורש מאיתנו לעשות משהו שלא התאים לנו, אנו נחזור הביתה ונצעק על הילד שלנו, שאינו יכול להתגונן מפני גניבת האנרגיה הזו.
בשני המקרים הללו אפשר לומר שאנו מקרבנים אחרים תמורת הקורבנות שלנו.
אפשרות שלישית היא לוותר על אנרגיית החיים. במצב זה ניחלש לאט-לאט וניכנס לדיכאון.
תפקיד הדיכאון – בניגוד לדעה הרווחת הרואה בדיכאון בעיה כשלעצמה – הוא לעצור את דפוסי ההתנהלות שגורמים לנו לאבד אנרגיית חיים חשובה ולהכריח אותנו להשתנות ולפעול בדרך שאינה מסכנת אותנו.
כאשר איננו פועלים למען עצמנו בצורה אחראית וכאשר אנו מוותרים על הצרכים הבסיסיים שלנו, גם אנחנו וגם הסביבה שלנו נאלצים לשלם על כך בדרך זו או אחרת.

מניפולציה

מניפולציה היא לקיחת דבר במרמה. כאשר אנו פועלים בדפוס של מניפולציה, אנו פועלים באופן שמסתיר את הרצון האמיתי שלנו, או שאנו מנסים לשכנע אדם לעשות משהו שלכאורה טוב בשבילו כדי להשיג משהו לטובתנו.
מניפולציה מתרחשת כאשר אדם נקלע למצב שבו אין מקום לצרכים הבסיסיים שלו. מכיוון שהוא לא יוכל לחיות כך לאורך זמן, הוא יתחיל לנהוג באופן מניפולטיבי. זהו בעצם דפוס שאדם מפעיל לשם הישרדות במקום שלא מאפשר לו להשיג מענה אחר לצרכים הבסיסיים שלו.

חופש

מתוך מה שנכתב עד כאן, ניתן להרגיש שיש קשר שמחבר בין הדברים.
ניהול המענה לצרכים הבסיסיים שלנו וניהול אנרגיית החיים שלנו קשורים קשר הדוק עם מושג החופש.
לחיות בחופש משמעו לחיות חיים שבמסגרתם אנו יכולים לבחור את הטוב ביותר עבורנו. במושגים של המאמר הזה: חיים ממקום של חופש משמעותם לחיות באופן כזה שיאפשר איזון בין הצרכים הבסיסיים שלנו, כדי שאנרגיית החיים שלנו תתמלא מתוך הפעילות שלנו.
מכאן, חופש הוא צורך בסיסי שמאפשר את החיים מתוך איזון של אנרגיית החיים שלנו.

חירות

מהי חירות? חירות היא התחושה שיש לנו את החופש והלגיטימציה לבחור את החיים שנכונים לנו בלי להרגיש שאנו מקריבים מישהו אחר ובלי כל רגש אחר שיפריע לנו לחוש טוב עם עצמנו ולהתמלא ממה שבחרנו לעשות.

חירות היא המקום שבו יש לי את הגמישות והחופש להיות עכשיו ככה ואחר כך אחרת, בדיוק כפי שיתאים לי. חירות היא מקום של חופש, תנועה ואפשרות להשתנות לפי הצרכים שלי ולפי מה שמתאים לי במציאות שסביבי ברגע זה, והיא כוללת את האפשרות לשנות את הדעה שהבעתי קודם לפי המציאות החדשה שנוצרת בכל רגע. חירות, לפיכך, היא המקום הפנימי שממנו אני פועלת.

חיים מתוך חירות מאפשרים לי לתת מענה לצרכים הבסיסיים שלי ולשמור על רמת האנרגיה שלי ולכן אינני זקוקה לא להתנהלות קורבנית ולא למניפולציה.

לדוגמה, בחרתי וקבעתי לצאת לכנס שהיה חשוב לי. לקראת הכנס חשתי שמשפחתי זקוקה לי. בדקתי בתוכי, מתוך החוויה שכל האופציות פתוחות בפניי, והרגשתי שאני מעדיפה להישאר בבית. בבדיקת התחושה המדויקת הרגשתי שמתאים לי כרגע יותר להישאר בבית ולהשקיע את האנרגיה שלי במשפחתי וכי הדבר ישאיר אותי בהרגשה טובה ושמחה. ממקום זה יכולתי לבטל בקלות את יציאתי לכנס. הבדיקה עם איזו תחושה אשאר היא חשובה ביותר וניתן לבצע אותה באמצעות הדמיון. אם קיים צורך חשוב נוסף שקשור לנסיעה – כמו למשל הצורך לנוח – אוכל לשלב גם אותו בהישארות בבית ובכך לתת מענה לצרכים השונים שלי בלי לוותר על אף אחד מהם.

החירות שבה אני חיה מאפשרת לי למלא את הצרכים הבסיסיים שלי לפי מה שנכון לי, והיא בעיניי גם מה שנדרש כדי להגשים את החזון הגבוה ביותר שלנו בעולם. עם החירות להיות מי שאנחנו נוכל לעשות את מה שאנחנו חולמים עליו ולהגשים את החזון שלנו במציאות.

אחד האתגרים הגדולים בזמן הגשמת חזון הוא להמשיך להזין את עצמנו ואת אנרגיית החיים שלנו ולהמשיך למלא את כל הצרכים הבסיסיים שלנו גם אם לא כולם קשורים ישירות לחזון.

שאלות נוספות

מתוך הגדרות המושגים שהוצגו עד כאן עולות שאלות חשובות:
מול עצמי – כיצד אנהל את הצרכים הבסיסיים שלי כך שאגיע לאיזון ביניהם?
מול אחרים – כאשר אני חי בחירות, מה קורה לאנשים סביבי? מה עם החירות שלהם להיות מי שהם?
זאת ועוד: אם אני לא חי מתוך חירות, אילו מין חיים יש לי ולאנשים סביבי?
האם יכולה להיות לי זוגיות כשאני בחירות, ואם כן איזו מין זוגיות היא תהיה? ובלי חירות, איזו זוגיות תהיה לי? ואם בחרתי זוגיות של חירות, כיצד מייצרים ומשמרים אותה בתוך אתגרי החיים?

חירות וניהול הצרכים הבסיסיים

מה קורה כשיש לנו צרכים בסיסיים שונים – צרכים שאולי אפילו מתחרים על המשאבים שלנו – כמו למשל הצורך בהכרה מול הצורך להיות נאמנים לעצמנו.
כדי לענות על צרכים בסיסיים שונים עלינו למצוא דרך לאזן ביניהם, ואחת הדרכים לעשות זאת היא לנהל את הצרכים הבסיסיים שלנו מתוך תפישת השפע. על פי תפישת עולם זו השפע הוא נביעה בלתי נדלית ושום דבר בעולם לא בא על חשבון מישהו אחר. כאשר אנו מחזיקים בתפישת עולם של שפע, אנו יכולים להיות בטוחים שתמיד יהיה מענה מלא לכל הצרכים הבסיסיים שלנו. אם, לדוגמה, ניתן מיד מענה לחלק מהצרכים ולחלק מהם אחר כך, הרבה פעמים נוכל להיווכח שכל הצרכים הבסיסיים שלנו נענים. בכל מקרה כמות הפרטים שמהם מורכבת המציאות מאפשרת אופציות רבות לפתרונות וגמישות רבה.

תפיסת השפע, אם כן, מאפשרת לנו את החירות להיות מי שאנחנו רוצים מתוך ביטחון שמה שנזדקק לו יהיה זמין לנו.

כדי להבין לעומק את הצרכים הבסיסיים שלנו אפשר לעשות עבודה עם החלקים השונים שבתוך הנפש. בעבודה הזו החלקים של הנפש יבהירו לנו מה הם הצרכים שלהם ויאפשרו לנו למצוא את הפתרון הטוב לכולם. מכיוון שהם הם המקור לצרכים הבסיסיים, העבודה איתם מאפשרת דיוק, והשגת האיזון בין הצרכים הבסיסיים קורית במהירות ובקלות יחסית.

הסברים על העבודה עם החלקים השונים בנפש ניתן למצוא במאמרים על השיטה זוגיות הרמונית ובמאמר "כיצד מייצרים שינוי בזוגיות בעזרת אימון בזוגיות הרמונית".

חירות ומערכות יחסים
תפישת השפע אומרת שיש מקום לצרכים הבסיסיים של כולם. גם אם אין אנו רואים זאת מיד, הידיעה שיש מספיק מהכל לכולם, בכל הנוגע לצרכים בסיסיים, היא מנוע חזק שעוזר לנו למצוא את האיזון שאנו מבקשים.
על כן כאשר מתעוררות השאלות הבאות:

  • כאשר אני חי בחירות מה קורה לאנשים סביבי?
  • מה עם החירות שלהם להיות מי שהם?

התשובה להן היא שאין שום התנגשות בין החירות שלי ושל האחרים סביבי, ושבכל מקום שבו נראה שיש סתירה כזו, קיים דבר שנסתר מעינינו. כדי לזהות את המקום הנסתר עלינו לעשות עבודת התפתחות בתוכנו ולחשוף את החלק החסר.

 

כאשר אני לא חי בחירות, אילו חיים יש לי ולאנשים סביבי?
כשאין לי את החירות להיות מי שאני, אני אהיה קורבן וכתוצאה מכך אקרבן אחרים ואשתמש במניפולציות כדי לשרוד.

האם יכולה להיות לי זוגיות כשאני בחירות ואם כן איזו מין זוגיות היא תהיה?
זוגיות שמתנהלת מתוך חירות תייצר אחריות לחירות הדדית. מובן שאנו זקוקים לשותף לתפישת היחסים מתוך חירות, ואז זוהי זוגיות של חברות, שותפות והגשמה אישית (זוגיות הרמונית). מידע נוסף על זוגיות כזו ניתן למצוא במאמר "זוגיות של שני אינדיבידואלים חופשיים".

ובלי חירות, איזו מין זוגיות תהיה לי?
ללא חירות תהיה לי זוגיות של קורבנות ומניפולציה. זוגיות מעין זו מתאימה לחיים ברמת הישרדות ובתקופה הנוכחית היא תהיה קצרת טווח.

ואם בחרתי זוגיות של חירות, כיצד מייצרים אותה וכיצד משמרים אותה?
זוגיות של חירות נוצרת מתוך בחירה משותפת ועשייה משותפת עם בן הזוג בבניית מערכת יחסים שמכבדת את הצרכים הבסיסיים של שני הצדדים ואת החופש להיות מי שהם.

חלק חשוב בבניית מערכת יחסים כזו הוא היכולת ליצור דו-שיח win win, שבו יוכלו בני הזוג לבחון יחד את הצרכים הבסיסיים ולמצוא את הפתרון למענה כולל. את זה ניתן לתרגל בעזרת יצירת אותו דו-שיח win win בין החלקים הפנימיים בנפש שלנו.

מידע נוסף בנושא ניתן למצוא במאמר "תקשורת מאפשרת בזוגיות ודו-שיח win-win".

מה, בעצם, מפריע לנו לחיות ולקיים זוגיות מתוך חירות?
מכיוון שלא גדלנו בחברה שאלו ערכיה, איננו יודעים לחיות כך ומיליון פחדים עוצרים אותנו. כאשר אנחנו בוחרים בדרך חיים כזו יהיו שלבים שבהם נפגוש את כל מה שמפריע לנו לחיות באופן כזה, שכן הדרך לחיים הללו עוברת דרך תהליכי התפתחות שמשחררים אותנו משעבוד לתפישות עולם ישנות שסותרות את החירות שלנו. לדוגמה, כאשר בן הזוג שלי נוסע לחו"ל במסגרת העבודה ולי קשה, אני יכולה לבחור להפריע לו בדרך שבחר או למצוא מה הדבר שמקשה עליי ולרפא אותו. כאדם שמאמין בחירות אני מקפידה לעשות את העבודה הפנימית שתשחרר את האנשים סביבי מהמגבלות שלי. מכיוון שיש בינינו שיתוף ושותפות, כל העזרה והתמיכה שאני זקוקה להן בתהליך הזה יהיו שם בשבילי. בדרך כלל הדינמיקה הזו הולכת ומעצימה את הקירבה, החברות והשותפות בין בני הזוג והזוגיות הופכת למנוע של התפתחות לשניהם.

סיכום

חירות היא בעצם תפישת עולם, שעל פיה אני מנהל את חיי ואת יחסיי עם סביבתי.
החירות, הקורבנות והמניפולציה אינן שרויות תחת אותה קורת גג. מי שבוחר לחיות בקורבנות ומניפולציה מוותר על החירות.

 

חירות היא תנאי בסיסי למי שחפץ להקדיש את חייו להגשמה עצמית. ללא חירות, כוחותיי יהיו משועבדים לצרכים אחרים (שאינם מייצרים את אנרגיית החיים שלי) ולא יהיו פנויים להגשמה ולצמיחה שלי.
הדרך לחירות רצופה בעבודה של התפתחות אישית מתוך מודעות וכרוכה בבחירה מודעת בחירות ובתהליך הצמיחה שהיא דורשת.

מידע ומאמרים נוספים בנושא ניתן למצוא באתר: https://www.iris-sovinsky.com


קטגוריות: התפתחות,  זוגיות,