ילדים רגישים מאוד כאתגר חברתי

קוראים יקרים,

היום, כשאני מסתכלת אחורה על מהלך חיי, אני מבינה דברים רבים מנקודת מבט אישית וגם מנקודת מבט רחבה יותר, מנקודת המבט החברתית. ממרחק הזמן אני יכולה לראות את הקשר בין החיים שחיינו אני והאנשים סביבי ובין מצבה של החברה הישראלית כיום. חלק מן הדברים משמחים וחלק הייתי רוצה שאפשר יהיה לשנות.

כאדם רגיש מאוד חיפשתי כבר מגיל צעיר מקום שיתאים לי ומצאתי את עצמי בעולם ההיי-טק מגיל 14 ועד גיל 42. אז, באותן שנים, לא הבנתי את מה שאני מבינה כיום. ההיי-טק נתן לי מקום ליצור ולהגשים את עצמי תוך מתן אישור למי שאני. כמוני יש עוד רבים נוספים, אנשים רגישים מאוד שההיי-טק אפשר להם להיות מי שהם ללא צורך להשתנות ולהתאים את עצמם לחברה.

נושא החודש – ההיי-טק והחברה הישראלית

כפי שכתבתי בעבר, האנשים הרגישים מאוד היו תמיד אלו שראו את הצורך בשינויים בעולם והובילו וקידמו את האנושות. גם אנשי ההיי-טק יצרו עולם טכנולוגי חדש ששינה את פני העולם, אך האם זהו כל השינוי הנדרש? ולמה רק שם?

אנשי ההיי-טק, שרובם חוו בילדותם דחייה, חיפשו מקום מפלט. הם נטשו את החברה שדחתה אותם והסתגרו במקום שבו יכלו לעשות את מה שנהנו לעשות ובאותה הזדמנות גם קידמו את מצבם הכלכלי.

באותו הזמן החברה עצמה נשארה ללא אנשי חזון שיפעלו לקידום שינויים חברתיים – וראו לאן הגענו. האם כך אנו רוצים להמשיך?

האם אין תפקידנו כחברה לתת לילדים הרגישים מקום לחוש שרוצים אותם ולהזמין אותם להיות שותפים ביצירת חברה טובה יותר? ההתייחסות אליהם כיום, במערכת החינוך למשל, היא הדרך הבטוחה להרחיק אותם לפינה שבה ימצאו כיצד ליהנות ואיך להרוויח את לחמם. באופן כזה, גם בבגרותם החברה תישאר בלעדיהם – וללא שינוי.

מנקודת מבטי היום, אני מקווה להמשיך לעסוק בנושא היחס לילדים הרגישים מאוד, גם לטובתם וגם לטובת החברה. בחזון שלי אני מבקשת להרחיב ולהאיר את המודעות לנושא היחס לילדים הרגישים מאוד גם ברמה של החברה הישראלית כולה.

מאמר חדש – ריפוי טראומות

במהלך החיים נוצרות בתוכנו חוויות קשות שאנו קוראים להן טראומות. ישנן טראומות מסוגים שונים שנוגעות בחלקים שונים של חיינו ומונעות מאיתנו להיות או לעשות דברים שהיו משפרים את איכות חיינו ומקדמים אותנו.

כאשר אני עובדת עם אנשים רגישים מאוד, אני תמיד נדרשת לרפא את הדחייה החברתית שהם חוו במהלך חייהם. הדחייה הזו היא אותו היחס שאומר להם שהם לא מתאימים לחברה וכי עליהם להשתנות או להתרחק.

על טראומות וריפוין ניתן למצוא במאמר "ריפוי טראומות".

שיטת "המפגש הפנימי" שפיתחתי גם היא כלי לריפוי טראומות. מידע נוסף בנושא ניתן למצוא גם במאמר "המפגש הפנימי".

הבלוג

פרסומים אחרונים בבלוג:

  • ההיי-טק, כשמורה של אנשים רגישים מאוד
  • להחזיר את הצבע לחיי
  • כוחה של האמפתיה

 

סיפורים מהחיים

על המסע המאתגר של ניל, ילד רגיש מאוד, ומשפחתו בבית ובבית הספר ניתן לקרוא בסיפור האמיתי הבא "סיפור מהחיים – הילד שלנו חוזר לחיים".

ספר מומלץ: "מעגל אבנים"

הספר "מעגל אבנים" מאת ג'ון דאר למברט לקח אותי לתקופות קדומות בחיי האנושות ושיתף אותי בחוויית החיים שעברו, בגילויים שמשפיעים על חיינו עד היום, בהבנה של הנשיות וכוחה ובגישה לחיים שגם היום יכולה לעזור לנו.

זהו סיפור על תקופה עתיקה והוא נושא בחובו תובנות גם על חיינו כיום. לא כל התובנות האלה קלות לעיכול, אבל הן חשובות מאוד. בהחלט דברים שכדאי לקחת לחיים.

עבור אנשים שעובדים היום על חיזוק הפן הנשי בתוכם ובעולם זהו ספר חשוב מאוד שנחקק בזיכרון זמן רב.

על אנשים ומקומות

הפעם אני רוצה להכיר לכם את אורנה דייל אלישיב, מורה לשיטת פלדנקרייז, שפגשתי לפני יותר מ-20 שנים, כשסבלתי מכאבי גב ושיניתי בעזרתה את מצב בריאותי ואת האופן בו אני מחזיקה את גופי ומתנועעת. מכיוון שדרכה עוברת דרך שינוי הנוגע בבסיס התנועתיות שלנו, השפעתה מאז ניכרת בי גם היום.
אורנה היא מורה מנוסה בשיטת פלדנקרייז שמתגוררת בלונדון. הקיץ היא תגיע לארץ עם עמיתה למקצוע והשתיים יעבירו סדנה. סדנה זו מכוונת להמחיש וליישם את עקרון הדינמיות בתנועה שלנו; וכן להגדיל את הנוחות והחופש בתנועה ובמנגנון הקולי ואת היכולת להשתכלל ולחרוג מדפוסי הרגל שנתקבעו.

 

מדבריה של אורנה:

בסדנא נתמקד בשני נושאים הקשורים אחד בשני: מתח שרירי עודף ועקרון הדינמיות.

מתח שרירי: שריר 'יודע' רק להתכווץ (הגברת הטונוס) או להתארך (הרפיה של הטונוס). מתח שרירי הינו הכרחי בכל פעולה, אבל יש לו שני היבטים פחות מועילים: מתח עודף המצטבר בשרירים ונשאר מוחזק בהם גם בעת מנוחה, ומתח שרירי המגויס בתנועה במתכונת לא יעילה. מתח שרירי עודף או המגויס בצורה בלתי אפקטיבית ויעילה מגביל את התנועתיות, את כושר התמרון ואת טווחי הביצוע. חוץ מזה, הוא קשור לנשימה שטוחה, עייפות, כאבי גב ול-RSI. כל אלו ניתנים לשיפור באמצעים המשלבים מודעות והנחיה תנועתית מתאימה.

ואולם – כשמדובר בתנועה, מתח שרירי הוא רק חלק מתבנית פעולה כוללת והשרירים עצמם הם רק קצה הקרחון. הם בעצם רק חיילים טובים הנענים לפקודות ולדפוסי תנועה הבאים מהמוח. ממונה על כך מערכת עצבית מורכבת, שאיננו יכולים לחוש בפעולתה אבל אנו חיים עם התוצאות של מנגנון זה ומחזקים אותו שלא בטובתינו מאחר ואנו נוטים לבסס את פעולותינו על דפוסים הרגליים. דרך אגב – גם הרגל טוב יכול להיות מגביל כשאין בצדו בחירה. "ככל שיש באפשרותינו להבחין ביותר אפשרויות, כך אנו נעשים נבונים וחזקים יותר". – משה פלדנקרייז

עקרון הדינמיות: אנו נבהיר ונשכלל את עקרון הדינמיות המאפשר התאמה וארגון יעיל וחופשי יותר בכל פעולה. חופשי ממה? מדפוסי הרגל מגבילים הקיימים בכל מה שאנחנו עושים (…וחושבים ומרגישים). אין הכוונה להיפרד מהרגלים, אלא לעורר ולשכלל את כישרוננו הטבעי להציב בצדם אפשרויות ויכולות נוספות. נשמע מסובך, אבל התהליך התנועתי פשוט, נעים ומעורר את המודעות העצמית כבדרך אגב.

את ההשראה לחלק זה בסדנא אנחנו ניקח ממקור בלתי צפוי: מפעוטות – מומחים ידועים ללמידה ולהרחבת טווחי יכולת. מאחר שכולנו היינו שם (גם אם די מזמן), יש לנו על מה להסתמך. אבל אל דאגה: לא 'נתיילד' בסדנה אלא רק ניקח בהשאלה מהפעוטות כמה עקרונות חשובים. ואולי גם נבין אותם מעט יותר טוב.

סדנה: חופש, יכולת ודינמיות ביציבה, בתנועה ובמנגנון הקולי

בסדנה נבהיר ונשכלל את עקרון הדינמיות המאפשר התאמה וארגון יעיל וחופשי יותר בפעולה, בתנועה וביציבה. חופשי ממה? מדפוסי הרגל מגבילים הקיימים בכל מה שאנחנו עושים (…וחושבים ומרגישים). אין הכוונה להיפרד מהרגלים, אלא לעורר ולשכלל את כישרוננו הטבעי להציב בצדם אפשרויות ויכולות נוספות. נשמע מסובך, אבל התהליך התנועתי פשוט, נעים ומעורר את המודעות העצמית כבדרך אגב. המודעות המופנמת בעיקר באמצעות תחושה (חוויית ה"אהה") וקצת באמצעות הסברים – כמו גם ריענון היכולת להשתמש בה כדי להשיג שליטה טובה – היא נכס חשוב לכל מי שגופו הוא כלי לביטוי עצמי (שחקנים, זמרים, נגנים ורקדנים), ובעצם לכל אחת ואחד.

את ההשראה לחלק הזה אנחנו ניקח ממקור בלתי צפוי: מפעוטות – מומחים ידועים ללמידה ולהרחבת טווחי יכולת. מאחר שכולנו היינו שם (גם אם די מזמן), יש לנו על מה להסתמך. אבל אל דאגה: לא נתיילד בסדנה (כמה שאני לא אוהבת את העמדות הפנים האלה), אלא רק ניקח בהשאלה מהפעוטות כמה עקרונות חשובים.

פרטים נוספים על הסדנה.

אנו מזמינים אתכם להמשיך ולפתח את העבודה הפנימית העמוקה בעזרת הכלים והאימון שמציעה השיטה "זוגיות הרמונית", רשימת המאמנים באתר, וכמו כן להמשיך ולהזמין את חבריכם ויקיריכם להכיר את השיטה וליהנות ממנה ומיתרונותיה וכן מן הסדנאות.

הרשמה למידעון

איני משתפת פעילות עם ספאם, ולכן לא אעשה שום שימוש לא ראוי בפרטיכם