לחיות בעידן החדש

מאת: איריס סובינסקי, מפתחת השיטה "זוגיות הרמונית"

הקדמה

הכותרת "לחיות בעידן החדש" מניחה את קיומו של עידן חדש וכי החיים בעידן זה שונים מן החיים בעידן הקודם. מן השוני הזה נגזרים רעיונות חדשים שכדאי לדעת.
השאלה הראשונה שמתעוררת בעקבות ההנחה הזו היא: איך אנחנו יודעים כי אנו חיים בעידן חדש? התשובה: עוד בתקופת המאיה היו נבואות שדיברו על תחילת עידן חדש, שיתרחש ב- 21.12.12, ונקרא עידן הדלי.

מאין אני יודעת כיצד חיים בעידן החדש שרק התחיל? מפני שהידע שהעידן החדש יתחיל בקרוב כבר היה קיים, והרמזים לגביו התגלו עוד בסוף העידן הקודם, ואפשר היה לחקור אותם בתוך החיים. התמזל מזלי להיות אדם רגיש מאוד, בעל יכולת להבחין בשינויים מאוד קטנים המתחוללים בשטף של החיים ובהתנהגות של האנשים סביבי ולשאוב מהם תובנות רבות. הייתי מחפשת אותם ובודקת את משמעותם על עצמי, על חיי ועל חיי האנשים סביבי. אחרי שהבנתי כיצד זה עובד עבורי ועבור אחרים, החלטתי להעלות את הדברים על הכתב.

רבים מאיתנו חווים בתקופה הזו פער בין הדברים הטובים שבחייהם ברמה האובייקטיבית, כגון משפחה, מצב כלכלי, מצב חברתי או הגשמה, לבין החוויה הפנימית של חוסר שקט וירידה בשמחה.

הדיסוננס הזה קורה כשהתת-מודע מתחיל לצוף או נחשף, ותפקידה של התחושה הזו הוא לדחוף אותנו להשתמש באיכויות שמביא איתו העידן החדש ולקדם את חיינו למצב טוב יותר. הכרת האפשרויות החדשות מאפשרת לנו להביא את חיינו לחיים יותר מאושרים בקלות רבה יותר מבעבר.

תמונת העולם בכניסה לעידן החדש

כמו כל תמונה, גם זו מורכבת מפרטים רבים שבעזרתם ניתן לראות לפחות חלקים מהשלם:

• מספר האנשים שנולדים רגישים מאוד בעולם גדל מאוד, כך שמבנה האוכלוסייה האנושית השתנה וכוחות השינוי גדולים יותר.
• הרבה אנשים אינם מרוצים מהחיים כפי שהם ומייצרים כוחות שינוי חזקים המערערים את המבנה החברתי.
• אנשים רבים מסרבים לקבל את הנורמות המוסריות של העבר ודורשים שינוי. למשל, בנושא היחס לנשים, היחס לילדים במערכת החינוך, היחס לחולים במערכת הבריאות ועוד.
• המסגרות המסורתיות בתרבות המערבית (דת, מדינה) נחלשו מאוד והיחיד הפך לעיקרי והחשוב. הרדיפה אחר האושר הפרטי נעשתה הנושא המרכזי בחברה.
• אנשים נתקפים בתחושת ריקנות, משהו חסר להם והמצב נהיה בלתי נסבל מבחינתם.
• הצורך לממש את הפוטנציאל האישי גדל וחוויית ה"אין לי חופש להיות מי שאני" הופכת למאוד מעיקה.
• חוויית ה"אין לי זמן להיות עם עצמי ועם האנשים שיקרים לי" הופכת גם היא למעיקה.
• הקהילות האינטרנטיות המתרחבות מאפשרות קשר רציף עם כמות אנשים גדולה.
• יותר אנשים נוטים להיות אותנטיים ולשתף אחרים בתחושותיהם, כך שהחשיפה של חוסר הנחת גדלה והיא מעודדת גם אחרים לדבר על הדברים שאינם מרוצים מהם.
• בעזרת הרשתות החברתיות ניתן למצוא בקלות יחסית את האנשים שמוטרדים או מתעניינים באותם נושאים ולגבש פעילויות משותפות בהתאם.
•  ידע רב זמין באינטרנט וכל אדם יכול לבדוק מה קיים ומה מתאים לו והוא פחות תלוי במידע שמפרסמים גורמים בעלי אינטרסים.
•  כמות האנשים שמחוברים לעולם הרוח הולכת וגדלה ואצל רבים אחרים פוחתת ההתנגדות לנושא. כתוצאה   מכך התפיסות הרוחניות יכולות להיכנס ולהשפיע במקומות חדשים רבים. למשל, ישנם בתי חולים בארץ שבהם פועלים לצד העובדים הסוציאליים גם מלווים רוחניים.

מה השתנה בעידן החדש?

תדרים עדינים חדשים מגיעים אלינו ומשנים את הפעילות הפנימית שלנו. כתוצאה מכך רבים יותר חשים את מה שלא טוב להם ומה לא מתאים להם עוד. חוויית האינדיבידואליות שלנו עזה ומרכזית ודברים שבעבר יכולנו להסכים להם או דרך חיים שהשלמנו עימה בלית ברירה, אינם מניחים לנו.
תפיסות העולם הישנות, שמעניקות לאחרים את הכוח לשלוט עלינו ולהשתמש בנו לצורכיהם, מפריעות לנו ומתנגשות עם חוויית האינדיבידואל שלנו. כתוצאה מכך מתחולל שינוי גדול גם בהתנהלות החברתית, הזוגית והמשפחתית, ומשפיעה על חינוך ילדינו.
דברים שאנו מבקשים מתגשמים במהירות, אנו חולמים יותר חלומות ומגשימים יותר חלומות.
כתוצאה מזה, הרבה אנשים, שכל אחד מהם עושה את מה שטוב לו ונעים לו, בלי סדר וארגון ובלי שאף אחד ישלוט בו, מייצרים מציאות שבה איש לא יכול לשלוט על אחרים.

החזרנו לעצמנו את הבחירה ואת האחריות עלינו. כשאנחנו שומעים דעה של "מומחים", אנחנו נוטים יותר לבדוק מה אנחנו מרגישים ועד כמה זה נכון לנו. למשל, אנחנו שומעים שמורים אומרים, שההורים והילדים כבר אינם רואים בהם סמכות; רופאים טוענים שאנשים בודקים את מה שהם אומרים ובוחרים מה לקחת ומה לא. הבחירה עצמה של חולים לאיזו רפואה לגשת – קונבנציונלית או אלטרנטיבית – הפכה לנורמטיבית והיא אף נעשתה חלק מתוך המערכת הרגילה.

כמות הפתרונות הלא סטנדרטיים בחינוך, ברפואה, בטיפול הנפשי ובעוד תחומים גדלה, ופתרונות חדשים רבים מגיעים מאנשים פרטיים ללא צורך באישור פורמלי וללא יכולת של הארגונים המסורתיים הגדולים להשפיע בנושא.

באופן טבעי, כוחם של ארגונים גדולים קטן כשכוחו של האינדיבידואל גדל והוא פועל מתוך ולמען עצמו.

התקרבות התת-מודע

התקרבות התת-מודע היא כמו הרמה של מסך שחצץ בין ההכרה שלנו לחוויה הפנימית שלנו. התקרבות זו מאפשרת לנו לחוש את הצרכים שלנו ביתר בהירות, להיות יותר ברורים לעצמנו ויותר מדויקים בבחירת הפתרון שנכון לנו.
תת-המודע שלנו זמין לנו יותר וקל לנו יותר להבין מה באמת מטריד אותנו ומה באמת חסר לנו. מתוך כך, בתוספת העובדה שיש לנו יותר אפשרויות בחירה והזמינות של הידע ברשת, ובעזרת הלגיטימציה הקיימת לבחור את מה שבאמת מתאים לנו – רמת הדיוק של הפתרונות עולה.
ההתקרבות של תת-המודע אל ההכרה מאפשרת גם תהליכי ריפוי חדשים, קלים ומהירים יותר גם בנפש וגם בגוף הפיזי.
התקרבות התת-מודע והדיוק הפנימי עוזרים לנו להישמר מפני כוחות חיצוניים ומאינטרסים זרים ולזהות פתרונות שמגיעים מאינטרסים של אחרים ושאינם מתאימים לנו.

על פי ניסיוני, במקומות שאינטרסים של ארגונים גדולים נתקלו בהגדרה מדויקת של צרכים רגשיים אינדיבידואליים, הם נסוגו ופינו דרך לגישה חדשה. אפשרות כזו קורית כאשר התת-מודע נחשף והצרכים האישיים מתבהרים וניתן להצביע עליהם. מצב כזה מאפשר לגשר טוב יותר על הפערים בין הגישות. לדוגמה, ילד שחש מוצף, או מתקשה, במקצוע מסוים מקבל הקלות כאשר המבנה הנפשי האישי המסוים שלו מובא בחשבון בתוכנית הלימודים.

מאותו מקום של התקרבות אל הילדים שלנו יש להם אפשרות רבה יותר להתבטא באופן מדויק, ומי שיקשיב להם יגלה שזה קורה מהרגע שהם לומדים לדבר. את היכולת הזו אפשר לרתום כדי לעזור להם ליצור לעצמם חיים שישמרו על הקשר שלהם עם עצמם ועם החוויה הפנימית שלהם כבר מגיל צעיר ביותר.

בתוך הזוגיות, התקרבות התת-מודע והדיוק של הצרכים שלנו כאינדיבידואל אינם מאפשרים למערכות קורבניות (מערכות שבהן אנו נדרשים לוותר על הצרכים הבסיסיים שלנו) לשרוד לאורך זמן. מצד שני, נפתחת האפשרות לומר לבן הזוג במדויק מה הם הצרכים שלנו ולבנות זוגיות אותנטית, שיש בה מקום למי שאנחנו, זוגיות שוויונית ומאוזנת.

החיבור לעולם הרוח

ההתבוננות בעולם כאינדיבידואל והבדיקה שלנו את האופן שבו הוא מתנהל הביאו רבים מאיתנו לחיבור עם עולם הרוח. חיבור זה אינו דומה למידע שהגיע אלינו מדמויות הסמכות המסורתיות (הורים, גורמי דת או דמויות פדגוגיות) בילדות, אלא הועלה ונבדק מחדש על ידינו כבוגרים, ובעצם מאפשר לנו לחקור את עולם הרוח ולבחור את החיבור אליו באופן שהכי מתאים לאינדיבידואל שאנחנו.
הידע הרוחני הזמין ואינספור השיטות הרוחניות הידועות כיום מאפשרים לנו למצוא או לפתח את החיבור האינדיבידואלי שלנו לעולם הרוח. זהו חיבור ישיר, שמתאים לאופי האינדיבידואלי שלנו ולצורך האינדיבידואלי שלנו, והוא מייתר את מעורבותם של אנשים ואינטרסים שאינם שלנו ביחסינו עם עולמות הרוח, כמו אנשי דת או גורמים ממלכתיים בעבר.

חשיפת מציאות

איינשטיין כבר אמר, שהפוטנציאל של כל האפשרויות קיים תמיד. אם כך, מהו הדבר שגורם לאפשרויות מסוימות להגיע למציאות שלנו וחוסם אחרות?
מתוך התרבות הקודמת שגדלנו בה, שמתעלמת מהצרכים האינדיבידואליים שלנו, הגענו למצב שכאשר עולה צורך פנימי, הדבר הראשון שאנו חשים הוא פחד. הפחד שאי-אפשר להשיג מענה לצורך שלנו. הסיבות לכך רבות: תחושות של "לא מגיע לנו", "זה יהיה קשה", "אנחנו לא מכירים עדיין פתרון" ועוד. בשלב השני יעלו רגשות, כמו חוסר אונים וכאב. אלה רגשות קשים להכלה וביחד איתם הראייה הפנימית שלנו מתעמעמת.
הדבר הבא שהיינו רגילים לעשות הוא לבטל את הצורך שעלה, וזאת בגלל כל אותם רגשות. עבודה מתאימה עם הפחדים לא זו בלבד שלא תעצור אותנו, אלא היא תדייק למעננו את הדרכים שבהן אנו יכולים לפעול. החיבור הזמין לתת-מודע נותן לנו כלים חדשים להגיע למצב של בהירות ודיוק בפתרון המתאים לנו גם במצבים של עומס רגשי.
החיבור האינדיבידואלי לעולם הרוח מאפשר לנו להתחבר לאפשרויות שאנו שואפים להביא לחיים שלנו, אפשרויות שהדרך הארצית אליהן אינה ברורה, ומאפשר לנו להשתמש בכלים רוחניים כדי לקרב לחיינו את המציאות שמתאימה לנו. החיבור האינדיבידואלי מגן עלינו מפני אינטרסים זרים בבחירת הפתרון שנבקש. מכיוון שלפוטנציאל של התגשמות כל האפשרויות יש משקל שווה, חשוב שנלמד לדייק את מה שאנו מבקשים לעצמנו כדי שיופיע לעינינו הפתרון שהכי מתאים לנו.
בשלב הזה עדיין עומדים בפנינו אתגרים: עלינו להיות פתוחים וקשובים ולדעת לזהות את הופעת המציאות החדשה בחיינו, להיות מסוגלים לסמוך על המציאות שהגיעה לבקשתנו ולהרגיש ראויים להשתמש בה לצרכינו.

בעידן החדש יש אפשרות שהבקשות שלנו יתגשמו מיד, ובתוספת של בהירות פנימית, הבקשה תהיה בהירה ותתממש מיידית. בעולם שבו כל מה שאנו מבקשים מופיע, מוטלת עלינו אחריות רבה להיות מודעים לרובד המוסרי של הבקשות שלנו.
תפיסת העולם של השפע אומרת שכל מה שאנו זקוקים לו קיים בעולם. חיבור של תפיסת השפע יחד עם בחירה של בקשות שיענו על הצרכים הבסיסיים שלנו (ולא יושפעו, כבעבר, מהפחדים שלנו ומתחושת מחסור) יאפשר מילוי כל הצרכים הבסיסיים של כולם ללא התנגשות.

מוסריות

המוסריות של התקופה החדשה מכילה בתוכה יחס של כבוד לכל צורת חיים שקיימת סביבנו: אנשים, חיות וטבע. יחס של כבוד למה שקיים וגם לצרכים של כולם. ושוב, תפיסת השפע מאפשרת לכל הדברים הללו להתקיים יחד ללא סתירה.
במציאות שבה כל ילד חש בתוכו באופן טבעי, ללא כל הכוונה, מתי התנהלות אינה מוסרית רבים הם האנשים שמוסריות חדשה היא דרך חייהם.
בחברה שבה אנשים חושפים בקלות את המציאות שמתאימה להם, התייחסות שאינה מכבדת נשים, ילדים ומגזרים שונים, שהייתה מקובלת בעבר, תייצר מהפכים חברתיים ותגרום לקושי גדול לאלו שינסו להפעיל אותה. אותם כוחות שאפשרו את המצב בעבר יפגשו במציאות כוחות חדשים שלא היו שם קודם.

סיכום

כאשר לוקחים את הפער בין הדברים הטובים בחיינו ברמה האובייקטיבית לבין החוויה הפנימית של חוסר שקט וירידה בשמחה, ומחברים לכל מה שאפשרי היום, מתקבלת מציאות שבה ניתן לייצר בקלות יחסית שינוי באיכות החיים שלנו ושל החברה שסביבנו.
בעולם שבו קל למצוא את הדרך שלנו, לחשוף אותה בתוך המציאות ולאסוף אנשים למען מטרה שחשובה לנו, קל לייצר שינוי. זוהי תקופת לידתה של תרבות חדשה, תקופה שמאופיינת בשינויים רבים מכל הסוגים.

אני מזמינה אתכם לבחור להיות חלק מהבנייה התרבותית הזו ולהשתתף בחגיגה שקורית היום. זוהי הזדמנות מיוחדת ולמי שיחברו אליה מזומנת אפשרות לחיים מרגשים ומעצימים.


קטגוריות: אדם רגיש מאוד,  התפתחות,  התפתחות רוחנית,  חברה ושינוי,