יחסי השפע ואנרגיית החיים או אתגר ניהול השפע

מאת איריס סובינסקי, יוצרת השיטות זוגיות הרמונית ואימון מעמקים

 

על מה אנחנו חושבים כשעולה המושג "שפע"? לכל אדם, מן הסתם, יש הגדרה משלו לעניין, על פי מה שהיה מבקש לעצמו. שפע, אם כן, הוא בעיקר סוג של חוויית חיים של אדם מסוים. תחושה שהיא תגובה למה שנמצא בחיים שלנו שמשולב בתפיסת עולם מתאימה. יש אנשים עשירים מאוד שאינם חווים שפע, ויש אנשים שרק מלהסתכל על הטבע, לדוגמה, חווים שפע. ייתכן מצב שבין בני זוג שחיים יחד, האחד יחווה שפע והשני לא. ככלל, כשאנו חווים שפע בחיינו, אנו מתמלאים כוחות ושמחה. עצם החוויה שיש לנו שפע, מעניקה לנו תחושה שיש לנו מה שאנו צריכים, שהרבה אפשרויות פתוחות בפנינו, ואנו מרגישים שהחיים יותר בטוחים.

הגדרת השפע שלמדתי היא: "כל מה שיש לי אני צריכה, וכל מה שאני צריכה יש לי". משמעות הגדרת השפע הזו היא שאנחנו יכולים להפיק תועלת מכל מה שמגיע לחיינו, מכיוון שכל מה שיש לנו בחיינו מגיע אלינו כדי לשרת אותנו. כך המשפחה שלנו, הבריאות שלנו, הכסף שאנו משתכרים, וגם העייפות, הרעב, כאב הגב, הריב עם בן הזוג, האתגרים שמציבים לנו ילדינו ועמיתינו בעבודה וכל דבר אחר שנמצא בחיינו.

משמעות הדבר היא שכל מה שיש לנו אנחנו צריכים, וכל שעלינו לעשות זה רק להבין מהו הצורך שלנו והיכן הביטוי שלו מחכה לנו.

כל מה שיש לי אני צריך

ישנם דברים שברור לנו שאנחנו צריכים ואנחנו שמחים לדעת שהם שם עבורנו. עם זאת, פעמים רבות אנחנו מרגישים שיש בחיינו דברים שבשמחה היינו מוותרים עליהם, אז איך זה שאנחנו צריכים אותם?

מה שמעניין זה שדווקא אותם דברים שמפריעים לנו בחיינו, בהם נמצא הפוטנציאל לשפר את חיינו ואת מי שאנחנו. אותם דברים שמפריעים לנו נמצאים שם כדי להדריך אותנו והם מבקשים מאיתנו: עשו איתנו משהו, השתמשו בנו גם אם אינכם אוהבים אותנו. היעזרו בנו כדי להתקדם לחיים טובים יותר.

שיעורים רבים עברתי בחיי כדי לנקות אלמנטים מהסוג הזה ובדרך למדתי להבדיל בין מה שחשוב לי להשאיר בחיי ובין מה שחשוב לי להוציא. היום אני שמחה על כל מה שנמצא בחיי גם אם יש משהו שפחות מוצא חן בעיניי, כי ברור לי שאחרי שדבר זה ישרת את ההתפתחות שלי, חיי יהיו יותר מדויקים ויותר נעימים.

הידיעה שכל מה שיש לנו בחיים חשוב לנו עוזרת לנו לבחור במה שקשה ובהתפתחות שהוא מזמין אותנו לעשות.

כל מה שאני צריך יש לי

פעמים רבות אנחנו חושבים שאנו זקוקים לדברים מסוימים ואיננו מוצאים אותם בחיינו. למצב כזה ישנם כמה הסברים אפשריים:

  1. אנו לא באמת זקוקים לדבר שאנו רוצים. זהו סוג של אשליה, שנוצרה בגלל תפיסה שלנו שמכבידה ומפריעה לחיים שלנו.
  2. הדבר שאנו מחפשים אכן נמצא בחיינו, אבל לא היכן שאנו מחפשים אותו ויש משהו בתפיסה שלנו שמסתיר מאיתנו את המקום והנוכחות שלו בחיינו.
  3. אנו מחפשים דבר מסוים ולא יכולים לראות שיש בחיינו דבר אחר, שהוא יותר מדויק עבורנו.

החשיפה, או הגילוי, של התפיסה הלא מדויקת לנו, של מה שאנו צריכים, גם הם מייצרים  התקדמות והתפתחות בשבילנו, שעוזרות לנו בהמשך לראות ולרצות את מה שכן נמצא בחיינו עבורנו, ולדייק את מה שאנו מבקשים.

אתגר השפע

האם השפע יכול להיהפך מיתרון להתמודדות? מתברר שכן. גם השפע, כמו כל דבר, עשוי להביא לפתחנו אתגרים.

השפע מעלה בפנינו אפשרויות רבות ואנו יכולים לבחור מה לעשות עם כל מה שנמצא בו.

שפע, כמו זוגיות או הגשמה, מעיר בתוכנו תשוקה לעוד. תשוקה היא כוח שקל להתמסר לו, אבל במקרים רבים התשוקה אינה עולה בקנה אחד עם מילוי הצרכים הבסיסיים שלנו ועם יצירת איזון בחיים שלנו. גם אם התשוקות שמעיר השפע עשויות להיות פשוטות, כמו לבלות עם המשפחה, להפעיל את גופנו, לשפר את מראה הבית שלנו, לטפח את החצר שלנו, חוויית השפע יכולה לגרום לנו להיות עסוקים בדברים שהם פחות חשובים לנו או אף להזניח דברים אחרים שחשובים לנו יותר.

יחסי השפע ואנרגיית החיים

במציאות של רבים מאיתנו לעתים לוקח זמן להגיע למצב של שמחה מהעשייה שלנו וממה שנמצא בחיים שלנו. אנחנו רגילים להתמודד עם דברים שהיינו מוותרים עליהם ושלוקחים כוחות מאיתנו. בשלב כזה אנו מתעייפים, חשים רגשות לא נעימים ואז די ברור לנו שאנו צריכים לעצור ולנוח.

יש מצבים שבהם אנו נהנים מהשפע שיש לנו, ועם זאת מתעייפים או אף נהיים חולים בעקבותיו. דבר זה נראה כסתירה, הרי אנו עושים דברים שאנו אוהבים ומשמחים אותנו, כיצד ייתכן שאנו נשארים ללא כוחות?

כאשר חיינו משתנים ומתקדמים למצב של שפע, אנו מתבקשים ללמוד דברים חדשים. אחד מהם הוא שכאשר אנו עושים דברים שמשמחים אותנו, אנו גם משתמשים באנרגיית חיים וגם מתמלאים בה. במצבים כאלה, שבהם מה שאנו עושים משמח אותנו, התחושה לעתים היא שנוכל לעשות את הדברים הללו עוד ועוד ללא הפסקה. נוצר מצב שבו קשה לנו להבין שגם כאן אנו צריכים לבחור מה לעשות, וכמה, כדי שנוכל להמשיך ליהנות.

הפתעה נוספת שמייצר שינוי כזה היא החוויה שגם את הטוב צריך ללמוד להכיל. זאת, נוסף להגדלת היכולת שלנו להכיל קושי, לה נדרשנו עד כאן. חוויית הטוב והשפע מעמתת אותנו עם היכולת שלנו להכיל טוב ועם הצורך להגדיל את יכולת הכלת הטוב שלנו.

העשייה מתוך השפע, שממלאת אותנו שמחה, מייצרת אם כן רצון לעוד ועוד מהעשייה הזו.

אבל עובדת היותנו בני אדם משמעה ששמחה אינה הצורך היחידי שלנו ושיש לנו עוד צרכים אחרים, בסיסיים, כמו שינה, אכילה, נשימה, אהבה, תחושת שייכות ועוד. אם ניתן לשפע ולשמחה את כל המקום, נתחיל להרגיש לא טוב בגלל חוסר בצרכים אחרים. להניח לשפע להוביל אותנו מעצמו אומר שנשתמש בכל אנרגיית החיים שלנו לדברים שממלאים רק חלק מהצרכים הבסיסיים שלנו, ולא יהיה מי שידאג למילוי שאר הצרכים שלנו.

אם כן, אנרגיית החיים שלנו, שהיא סופית, עלולה להיגמר גם כשאנו עסוקים בדברים שהם שפע עבורנו.

ניהול השפע

כאשר מדובר בשפע, כמו כל דבר אחר, זה עולה לנו בזמן, באנרגיית חיים ובמשאבים נוספים. כל עוד אנו בני אדם וסופיים, ההחלטה על האופן שבו נשתמש במשאבים שלנו קובעת כיצד נרגיש בהמשך. גם כשתחושת השפע ממלאה אותנו, אנו נדרשים לבדוק במה מתוך השפע הזה נכון לנו להשקיע את המשאבים שלנו וכמה.

חשוב לזכור, שגם כשאנו במצב של שפע, ההובלה של החיים שלנו אמורה להיות בידינו. הבחירה בכל רגע מה חשוב לנו וכיצד למלא את הצרכים הבסיסיים שלנו היא באחריותנו ואנו צריכים להביא את זה בחשבון גם אם כל מה שאנו עושים חשוב לנו ומשמח אותנו.

כשכל מה שאנחנו עושים נחווה כדבר טוב ויש לנו שפע של דברים כאלה, אנו מרגישים שנוכל לעשות עוד ועוד. זוהי אשליה שחשוב לנקות אותה מתוכנו. כדי להמשיך לפעול לאורך זמן, אנו מתבקשים לעצור לפני כל עשייה ולבדוק מה הם הצרכים הבסיסיים שלנו, כמה אנרגיה יש לנו כדי לפעול איתה, וכיצד להשתמש בשפע כדי למלא את עצמנו באופן מאוזן. רק אם נצליח לאזן את עצמנו גם במצב כזה, נוכל באמת לחוש אושר לאורך זמן.

הגוף שלנו מדבר איתנו כל הזמן, הוא יודע לומר לנו מה אנו צריכים. כאשר נעצור להקשיב לו, גם כשאנו באמצע עשייה של דברים שמשמחים אותנו ועושים לנו טוב, כמו לנוח כשהגוף שלנו מבקש, לאכול כשהרעב מופיע, ללכת לשירותים בזמן, או כל בקשה אחרת שלו – נוכל לחסוך לנו בעיות ולשחרר את עצמנו ממצבים שבהם נחוש מותשים או אף חולים. הקשבה לגוף שלנו תעזור לנו להמשיך בבטחה את מה שאנו רוצים לעשות.

ההקשבה לגוף עוזרת לנו לקחת את ההובלה על החיים שלנו ולבחור כיצד להמשיך את החיים שלנו יחד עם חוויית שפע.

שפע ושמחה

השפע והשמחה מזינים אחד את השני, השמחה מחזקת את חוויית השפע והשפע ממלא אותנו שמחה. כשאנו שמחים, הלב שלנו נפתח ומאפשר לחיים שלנו לזרום דרכו. הזרימה דרך הלב מחזקת את התחושות הטובות שלנו, מדייקת את העשייה שלנו, ומזמינה עוד טוב לחיינו.

השמחה והלב הפתוח מושכים אנשים לחיינו כמו מגנט, הם מקרבים אותם אלינו ומאפשרים לנו להעביר הלאה מהטוב שזורם דרכנו.

לשם כך עלינו להסכים לתת לשמחה למלא את הלב שלנו ולהישאר עם הלב שלנו פתוח, גם אם לפעמים זה עלול להיראות לנו קצת מפחיד.

סיכום

כאשר הסכמתי לראות איך כל מה שיש לי משרת אותי ולמצוא את הדרך לגלות היכן נמצאים הדברים שאני זקוקה להם, הגעתי להגדרה חדשה של השפע: "את כל מה שיש לי אני צריכה ורוצה ואת כל מה שאני צריכה ורוצה יש לי". לא מדובר כמובן רק במילים, זוהי תחושה עמוקה שמלווה אותי בכל רגע ומכוונת אותי. התחושה הזו מאפשרת לי לקבל את כל מה שאני חווה בחיי ולהשתמש בכל מה שיש בהם עבורי.

כתוצאה משינוי התפיסה של השפע מצאתי את עצמי עם המון דברים שאני רוצה – להשתמש בהם ולפעול איתם – ועם הבנה חדשה לגבי האחריות שלי להמשך קיומו של השפע הזה בחיי.

הבחירה לנהל את השפע הזה, ולא להניח לו לנהל אותנו, היא זו שמאפשרת לשפע להישאר בחיינו לאורך זמן.


קטגוריות: התפתחות,  התפתחות רוחנית,  ניהול אנרגיית חיים,