התנהלות אנרגיית החיים בתהליכי התפתחות נפשיים

מאת איריס סובינסקי, יוצרת השיטות "זוגיות הרמונית" ו"המפגש הפנימי"

מהי אנרגיית החיים?

אנרגיית החיים זו האנרגיה שנמצאת בתוכנו. האנרגיה שמאפשרת לנו לחיות, לצמוח ולעשות את כל הפעולות שאנו עושים. אנרגיית החיים שלנו היא נתון כל כך בסיסי ומובן מאליו, שבדרך כלל איננו שמים אליה לב.
כמו הגוף הפיזי שלנו, אנרגיית החיים שלנו היא בסיסית וסופית (יכולה להיגמר) ושימוש לא נכון בה יפגע בכמות שלה בתוכנו וכתוצאה מכך ייפגעו התפקוד והבריאות שלנו. שימוש לא נכון באנרגיית החיים משמעותו שאנו צורכים יותר אנרגיה ממה שאנו מאפשרים לעצמנו למלא בחזרה.

המאמרים להלן מרחיבים בנושא אנרגיית החיים בהקשרים שונים:

תהליכי התפתחות בחיים מתרחשים באופן טבעי, בלי שניזום אותם באופן מודע, וגם במהלכם של תהליכים אלה, כמו בכל פעולה שאנו עושים, אנו משתמשים באנרגיית חיים. במאמר זה אאיר את נושא תהליכי ההתפתחות הנפשיים ואת הקשר ביניהם ובין אנרגיית החיים שלנו. בנוסף, ארחיב על האופן שבו אנו יכולים למקסם את כמות אנרגיית החיים שלנו ולייעל את השימוש בה בתוך תהליכי ההתפתחות הנפשיים שאנו עוברים.

תהליכי התפתחות

תהליכי התפתחות של בני האדם מתרחשים בכל הרבדים – פיזיים, רגשיים, שכליים ועוד – והם חלק מרכזי בצמיחה שלנו. זהו תהליך פנימי שמתרחש בתוכנו והוא מייצר לנו אפשרויות חדשות מתוך שינוי: אם באופן שבו פועלים הגוף והנפש שלנו, אם ביכולות חדשות של המוח שלנו ואם שילוב של השניים. רוב תהליכי ההתפתחות מתרחשים במהלך הגדילה שלנו ובזמן המפגש שלנו עם העולם. בנוסף, כאשר אנו מוצאים את עצמנו במצבי חיים שאינם מתאימים לנו, נוכל לכוון ולעודד תהליך התפתחות כדי לעזור לעצמנו להגיע לחיים שמתאימים לנו יותר. זהו תפקידם של מרבית הטיפולים, הסדנאות וחומרי הקריאה והלמידה.
כמו כל דבר שאנו עושים, גם בתהליכי ההתפתחות אנו משתמשים באנרגיית החיים שלנו. לאופן שבו נתנהל בתוך התהליך יש השפעה גדולה על מצב אנרגיית החיים שלנו בסיומו של התהליך ועל התועלת שנוכל להפיק ממנו.

תהליכי התפתחות נפשיים

הנפש שלנו מתפתחת כל הזמן ומשתדלת להתקדם יחד עם החיים שלנו כדי להתאים את עצמה למצבים החדשים שאנו פוגשים בחיים שלנו. זוהי פרוצדורה שחוזרת על עצמה לכל אורך החיים שלנו.
תהליכי ההתפתחות הנפשיים מלווים את כל חיינו, אולם בדרך כלל איננו מודעים להם, שכן מטבעם הם פנימיים יותר מתהליכי ההתפתחות האחרים ולכן קשה יותר להבחין בהם. אנו כן יכולים לחוות חלק מן התסמינים שהם מייצרים ולא פעם גם נוכל להבחין בתוצאות שלהם. חלק מן התסמינים שניתן להבחין בהם הם: עצב, בלבול, דכדוך, חולשה שאינה מגיעה מהגוף הפיזי ועוד, והתוצאות שניתן להבחין בהן הן התנהגויות חדשות לנו, שמאפשרות לנו להתמודד יותר טוב במצבים שעימם לא הצלחנו להתמודד בעבר. בדרך כלל איננו שמים לב לאיתותים אלו ואיננו יודעים מה לעשות איתם. הכרת התסמינים והכרת הקשר שלהם לתהליך ההתפתחות הנפשי יאפשרו לנו לתמוך בעצמנו בזמן תהליך ההתפתחות, לקצר את משכו, להעצים את התוצאות שלו ולצאת ממנו מחוזקים.
המוח שאיתו נולדנו והחינוך שקיבלנו מביאים בחשבון את האינטרסים שלנו וגם את אלו של סביבתנו. לעומתם, לנפש שלנו אין דבר מלבדנו. אנו הדבר הכי יקר – והיחידי – שיש לה והיא תמיד פועלת לטובתנו הגבוהה ביותר. ישנן תפיסות אחרות של הנפש, שאינן רואות באופן זה את הנפש שלנו, אך על פי ההשקפה האנתרופוסופית, על פי הראייה שלי, והשקפות נוספות, כך פועלת הנפש.
הגישה שעל פיה הנפש תמיד לטובתנו, כי אין לה אחר מלבדנו, מאפשרת לנו ללכת יחד איתה ולתמוך בה בדרך שהיא בוחרת לקדם אותנו כדי להשיג עבורנו את הטוב ביותר.
הכניסה לתהליך התפתחות נפשי מתרחשת כאשר הנפש מחליטה שזהו הדבר שנכון לנו ועבורנו כדי לקדם את חיינו באופן הטוב ביותר האפשרי לנו. זוהי, בדרך כלל, אינה החלטה רצונית או מודעת, אלא היא מגיעה מהתת-מודע והיא גם מתרחשת באזור התת-מודע. מכיוון שהמוח אינו יכול להשפיע על התת-מודע, איננו יכולים להחליט אם או מתי לעשות את התהליך, אלא רק אם אנחנו תומכים בו או מתנגדים לו.

מבנה תהליך ההתפתחות הנפשי

ישנם אנשים שיכולים להבחין שהחיים שלנו בנויים מרגעים טובים יותר ורגעים טובים פחות או אף קשים. אפשר לשרטט את המהלך הזה בגרף סינוס. אנו נתייחס למקומות העליונים בסינוס כרגעים הטובים ולמקומות הנמוכים בסינוס כרגעים הקשים.

רובנו שמחים להיות ברגעים הטובים שלנו (המקומות העליונים בסינוס) ומתנגדים לרגעים הקשים שלנו (המקומות הנמוכים בסינוס).

המעבר מתוך טוב מוכר לדבר שפחות טוב לנו קורה בדרך כלל באחד מהאופנים הבאים:

  • משהו קורה בחיים שלנו, מערער אותם ואז הנפש שלנו עושה למעננו תהליך התפתחות נפשי שיעזור לנו להגיע לטוב החדש, שהוא, במרבית המקרים, טוב יותר ממה שהיה לפני התהליך שעברנו.
    דוגמה: יוגב, שדרן רדיו, אהב מאוד את מקום העבודה שלו על אף שהוא סיפק רק חלק מצורכי מחייתו והיה עליו להשלים את הכנסתו בעבודה נוספת. כאשר פוטר יוגב יום אחד מעבודתו, הוא היה אומלל והיה בטוח שלא יוכל למצוא עבודה נוספת באותו תחום. אמונה זו עצמה הייתה הבסיס לכך שלא חיפש עבודה אחרת, כזו שתספק את כל צרכיו, עוד קודם. שינוי המציאות שנכפה עליו ציער אותו מאוד. בתוך החוויה, שאין מקום שמתאים לו, קרה משהו ופתאום פרץ ממנו כעס גדול על כל אותן שנים שבהן עבד בשתי עבודות. הכעס ומה שסבב אותו היו חלק מתהליך התפתחות נפשי שהכין את יוגב להמשך. אחרי התחושות הקשות, משהו בו התחזק והוא מצא את עצמו מחפש משרה בתחום שאהב שגם תספיק לו למחייתו והוא אכן מצא עבודה כזו, כי כשמחפשים יש גם סיכוי למצוא.
  • אפשרות נוספת למעבר מתוך הטוב למקום פחות טוב היא כאשר הטוב שיש לנו לא מספיק לנו ואז, מתוך מהלך עצמי פנימי של הנפש שלנו ובעזרת תהליך התפתחות נפשי, נוביל את עצמנו למקום חדש.
    דוגמה: למיכל וירון, בני זוג בשנות ה-20 לחייהם, הייתה זוגיות נפלאה. בדיוק כזו שביקשו לעצמם. עם הזמן החלה מיכל לחוש שמשהו בה כבר לא מרוצה. מתוך הקשבה פנימה היא הבינה שלא די לה בזוגיות הנהדרת שלהם. היא רוצה להרחיב אותה, להתקדם למקומות חדשים ולהוסיף ילד למשפחתם. מיכל ידעה שירון לא היה מעוניין בילד עד עתה ופחדה לשתף אותו במה שהיא עוברת. מיכל הבינה שלא תוכל לשמור על שלמות היחסים ביניהם בלי לשתף את ירון ולפתור את הצורך הפנימי הזה שלה. מצב רוחה החל להידרדר והיא שקעה בדכדוך שלווה בעצב. לאחר זמן מה, שבו עברה תהליך התפתחות פנימי בנושא הפחד שלה לשתף את ירון בצורך שלה בילד, היא הרגישה שהיא מסוגלת – ואפילו חייבת – לעשות זאת.
    כאשר מיכל סיפרה לירון על מה שהיא עוברת, הוא אמר שהוא פוחד לאבד את הטוב שיצרו שניהם יחד. מיכל שיתפה אותו בכך שגם היא פוחדת, אבל חשוב לה להמשיך יחד את ההתפתחות שלהם ושניהם יעשו את הטוב ביותר שיוכלו. כדי לתת מקום לתהליך, שיוביל אותה למצב החדש, לקחה מיכל זמן עם עצמה כך שהמעבר לשלב הבא של חייהם המשותפים יתרחש יותר בקלות.

כשאדם חווה ירידה בכוחות ובמצב הרוח שלו, זה במקרים רבים הסימן הראשון שניתן להבחין בו, שמתחיל תהליך התפתחות נפשי. המידע שבהמשך יעזור לנו להשתמש בנתון הזה כדי לייעל את התהליך.
כל אחד מהאופנים שתיארנו כרוך בעזיבה של הטוב שהיה (בחלק העליון של הסינוס) וירידה לתחתית הסינוס (המקומות הקשים לנו). בשלב הזה, של הירידה והמעבר דרך התחתית, הנפש מגייסת תהליך התפתחות מתאים לסיטואציה כדי לעזור לנו להגיע לטוב הכי מהר והכי טוב שאפשר – ובדרך כלל להגיע למקום טוב יותר ממה שהיה קודם.
תהליך התפתחות נפשי טומן בחובו שינוי בנו ובתפיסה שלנו את החיים באופן כזה שנוכל להתמודד עם המצב הקיים באופן טוב יותר עבורנו. לכשיסתיים התהליך, נהיה במקום פנימי חדש ותהיה לנו האפשרות הפנימית שלה אנו זקוקים כדי לעלות למקום טוב יותר עבורנו בחיים שלנו (עלייה בסינוס אל מקום גבוה חדש).
תהליך התפתחות נפשי בהכרח אומר שינוי פנימי והתוצאה שלו משנה גם משהו בחיים החיצוניים שלנו. אחרי שהתקיים תהליך התפתחות נפשי, אנו משתנים ולכן בעצם לעולם לא נשוב להיות מי שהיינו וגם החיים שלנו ישתנו בהתאם.

שימו לב, בסינוס שמשורטט לעיל המצב שאנו קוראים לו טוב (החלק הגבוה) הולך וגדל (נהיה יותר גבוה מפעם לפעם), וכך זה בדרך כלל גם בחיים. כאשר תהליכי ההתפתחות מקבלים את האישור ואת התנאים הנחוצים להם, מתאפשר להם לעשות את שהנפש שלנו מבקשת עבורנו, וכתוצאה מכך נוכל בהמשך לייצר לנו חיים שמתאימים וטובים לנו יותר מאלה שחיינו בעבר.
ישנן אפשרויות שונות לחבור לנפש בתהליך שהיא עושה, ובכך גם להשפיע במידת מה על תהליך ההתפתחות.
החבירה שלנו לנפש והאפשור לתהליך ההתפתחות לקרות הם עניין קריטי במידת ההשפעה של התהליך על אנרגיית החיים שלנו. לשם כך עלינו להבין את הקשר בין האופן שבו קורה תהליך ההתפתחות הטבעי ובין ההשפעה שלו על אנרגיית החיים שלנו.

המהלך האנרגטי בתהליך התפתחות נפשי

כאשר אנו מרגישים שטוב לנו, בדרך כלל נקבל אנרגיית חיים מהמצב ומאגר אנרגיית החיים שלנו ילך ויתמלא. ההתמלאות של המאגר הזה היא שקובעת כמה כוח יהיה לנו בשביל לחיות ובשביל לפעול.
כאשר לא טוב לנו, זה אומר שאנחנו מנותקים ממה שממלא אותנו באנרגיית חיים.
במצב כזה אנו מתחילים ירידה אל מקום שקשה לנו בו (ונמצא בתחתית הסינוס). חשוב לזכור – לירידה הזו יש פוטנציאל לקדם אותנו למקום טוב יותר, שיחבר אותנו למה שממלא אותנו אנרגיית חיים. מה שיקדם אותנו למקום הטוב הזה הוא תהליך התפתחות נפשי. הקלות, המהירות והעלות של התהליך באנרגיית חיים תלויות בנו.
ישנם מצבים שבהם נוכל להבחין בהתחלה של התרחשות כזו כבר מתוך כך שאנרגיית החיים שלנו מתחילה לרדת עוד לפני שנחוש רגשות לא נעימים או לפני שנבין מה מטריד אותנו. במצב זה, של ירידת האנרגיה, יש אפשרות לזהות את המהלך מהר ולהצטרף אליו באופן מודע תוך כדי שמירה על אנרגיית החיים שלנו עד כמה שניתן.

מטבע הדברים, הרבה פעמים קורה שאנו מתנגדים לוותר על המקום הטוב שהיינו בו, שכן אנו נקשרים לטוב שאנו מכירים, וההתנגדות גוזלת מאיתנו אנרגיית חיים נוספת. אחד העקרונות של הבודהיזם, ויתור על ההיקשרות, מקורו בסיבה זו בדיוק. ההיקשרות מפריעה לנו להתקדם ולהתפתח למקום שגם ניהנה ממנו יותר וגם נתמלא בו ביותר אנרגיית חיים.
מכיוון שמשהו כבר קורה בחיים שלנו, סביר שההתנגדות לא תועיל ותגרום לנו בעיקר לאבד יותר אנרגיית חיים מהמאגר שלנו. זאת ועוד, עדיף לנו, בשלב הזה, לקבל בהשלמה את המצב ואת הירידה למקום פחות טוב ולשמור את האנרגיה שלנו להמשך.

בתחתית הסינוס מתרחש תהליך ההתפתחות. שם הנפש משתמשת באנרגיה שלנו כדי לייצר את התהליך שיעזור לנו בהמשך. התהליך עצמו אינו נתון בידינו, הוא מוּנע ומתהווה בתוך התת-מודע שלנו. במצב הזה בדרך כלל נחווה תחושות לא נעימות, והתגובה הטובה ביותר תהיה להתמסר לתהליך ולאפשר לו לקרות. כך הנפש שלנו יכולה לפעול באופן הכי יעיל, זו ההתמחות שלה, והתהליך ייגמר מהר יותר ויבזבז פחות מאנרגיית החיים שלנו. אם נגיע לשלב הזה כשמאגר אנרגיית החיים שלנו מדולדל, התהליך עלול להתמשך יותר מכפי הצורך ואף להסתבך.

עיקרון נוסף של הבודהיזם הוא עקרון הכניעה. המושג כניעה מתייחס לכניעה לנפש שלנו ולחלקים נסתרים אחרים שקיימים בנו, שיודעים את הדרך הנכונה עבורנו ועבור התהליך שקורה ללא ההובלה של המוח. שוב, יש לזכור – אנו הדבר היקר ביותר לנפש שלנו וכל מה שהיא עושה הוא לטובתנו, גם כאשר איננו יודעים כיצד ולמה. האדם שיוכל להכיל את הקושי של התהליך ולהתמסר לו ישלם באנרגיית חיים על תהליך ההתפתחות, אבל לא יאבד אנרגיית חיים בהתנגדות לו.

בתום התהליך נתחיל לטפס לחיים שלנו, במעלה הסינוס, עד שנגיע שוב למקום שטוב לנו בו. הטיפוס משמעותו ארגון מחדש של החיים שלנו בהקשר של התהליך שעברנו. ארגון מחדש של החיים שלנו גם הוא עולה אנרגיית חיים וככל שחסכנו יותר מהאנרגיה שלנו עד כאן (לא התנגדנו) תהיה לנו עכשיו יותר אנרגיית חיים זמינה להתארגנות מחדש בחיים כדי להגיע למקום שבו טוב לנו ושם אנו מתמלאים מחדש באנרגיית חיים.

סיכום

תהליך ההתפתחות הנפשי שלנו זקוק לאנרגיית החיים שלנו כדי שיוכל לקרות באופן יעיל. זוהי סיבה נוספת לחשיבותו של מאגר אנרגיית חיים מלא בתוכנו.
כמו כן, יש לנו השפעה על האופן שבו נשתמש באנרגיית החיים שלנו במהלך שינוי גם כשאנו במצב שלא בחרנו בו במודע ובטח כשאנו במצב שכן בחרנו בו באופן מודע. ויתור על ההיקשרות לטוב שהיה וכניעה לתהליך מאפשרים לנו לשמור יותר אנרגיית חיים לשלב שבו נבנה את חיינו ממקום חדש. כדי לעשות זאת עלינו לסמוך על הנפש שלנו ולהניח לה להוביל אותנו אל מקומות חדשים שאיננו מכירים ולכן גם איננו יודעים להגיע אליהם בעצמנו.
שימוש נבון באנרגיית החיים שומר עלינו ועל איכות החיים שלנו. אני מזמינה אתכם לעקוב אחר מדד אנרגיית החיים שלכם ועל יעילות השימוש בה גם כאשר אתם במצבים שבחרתם בהם וגם כאשר אתם נקלעים למצבים שלא אתם בחרתם בהם.


קטגוריות: התפתחות,  ניהול אנרגיית חיים,  פתיחת חסימות רגשיות,