אימון מעמקים – לחיות מתוך האמת הפנימית שלנו

מאת איריס סובינסקי, יוצרת השיטות זוגיות הרמונית והמפגש הפנימי

"אימון מעמקים" זו שיטת אימון שבה אנו עובדים עם חלקי התת-מודע של האדם. עבודה מסוג זה נעשית גם בארה"ב ושם היא נקראת "Depth Coaching". את אופן העבודה בשיטה שאתאר בהמשך פיתחתי אני בעצמי, במקביל למה שפותח שם.

כשאני עובדת בשיטה "אימון מעמקים" האדם שעבורו מתבצע התהליך – "המתאמן" – נמצא בהכרה מלאה והוא שותף מלא בכל מה שקורה. המתאמן ואני ביחד חושפים חלקים של התת-מודע שלו ועוזרים למודע שלו להתחבר אליהם. הנפש, שהיא מקור הרגשות שלנו, גם היא שותפה מלאה וקובעת את קצב התהליך לפי מה שנכון למתאמן באותו הזמן. אופן העבודה הזה מאפשר לנו: לעזור לכל חלק בתת-מודע לשפר את התפקוד שלו, וכן לחזק ולייעל את הקשר בין חלקי התת-מודע לבין עצמם ואת הקשר בין התת-מודע למודע.

העבודה עם חלקי התת-מודע מאפשרת לנו למצוא את הדרך לחיים מחוברים ומתואמים עם האמת הפנימית שלנו, ומסייעת לנו לפתור את האתגרים שאנו פוגשים בחיים. זאת, באמצעות הגעה להכרה ברורה של האמת הפנימית שלנו ולהבנה בהירה של מה שנכון לנו. 

להלן חלק מהיתרונות של העבודה בשיטה "אימון מעמקים":

  • חיבור לאמת הפנימית שלנו והבנה של מה שנכון לחיים שלנו
  • חיזוק המרכז שלנו ובעזרתו חיזוק הכוח שלנו כדי שנוכל להיות נאמנים לעצמנו ולאמת שלנו
  • ריפוי חסימות רגשיות
  • מעבר מניתוק רגשי לחיבור רגשי
  • חשיפה וריפוי של טראומות שמסתתרות בתוכנו 
  • יצירת אפשרות לריפוי חרדה וחלק מתהליך השחרור מתרופות נגד חרדה  
  • יצירת אפשרות לאנשים שמכורים לסיגריות או משתמשים בסמים קלים לצמצם את השימוש בחומרים ממכרים עד להפסקה ממש – ללא התעסקות בנושא הסמים עצמם או העישון. 

בעבודה ב"אימון מעמקים" לומדים לפגוש בצורה ישירה את החלקים שמהם בנוי התת-מודע, מקשיבים להם, עוזרים להם לשחרר מטענים מיותרים שנאספו בהם לאורך השנים, לומדים מה הם הצרכים שלהם וכיצד לספק להם אותם, מזכירים להם את היכולות המיוחדות שלהם וכיצד להשתמש בהם. בעזרת המהלך הזה יוכלו חלקי התת-מודע לשרת אותנו באופן מיטבי. 

בפרק זמן קצר יחסית, בעבודה עם החלקים של התת-מודע נוצר איזון טוב ביניהם כדי שנצליח ליהנות ממרב היכולות של כל חלק כשלעצמו ושל כולם כמכלול. כשכל חלקי התת-מודע פועלים יחד בהרמוניה, אנו חווים שקט שמאפשר לנו לשמוע את "האני" שלנו, ולתת לו לפעול למעננו מתוך האמת הפנימית שלנו. 

העבודה בשיטה נותנת ל"אני" שלנו מקום לפעול בתוך החיים שלנו. כאשר חלקי התת-מודע פועלים במיטבם וה"אני" שלנו שותף בחיינו: משתפרת ההבנה שלנו את עצמנו, ומשתפרים הביצועים שלנו בחיים, יחסינו עם עצמנו, עם הסביבה שלנו והזוגיות שלנו. 

מידע נוסף על ה"אני" של האדם ניתן למצוא במאמר "מבט אישי על ה"אני" בראי האנתרופוסופיה וחוויית "האני" ".

כדי לקבל מושג על דרך העבודה בשיטה, אנחנו יכולים להיזכר, לדוגמה, שיש בתוכנו, בין חלקים נוספים, חלק שנקרא "הילד הפנימי". כאשר הילד הפנימי נתון במתח, אנחנו מרגישים את המתח שלו, חווים אותו כמתח שלנו ונלחצים. ב"אימון מעמקים" נוכל לראות שיש כמה דרכים להגיב אל "הילד הפנימי" באופן שיעזור לו להירגע, ואז גם אנחנו נירגע מיד. 

בדומה לזה נראה בתוכנו עוד חלקים למשל: "החלק הגברי" ו"החלק הנשי" שבנפש. היחסים ביניהם קובעים בין השאר איך ייראו היחסים בינינו ובין בן/ת הזוג שלנו. הריפוי של מערכת היחסים הפנימית ביניהם מקדם באופן מיידי את ההבנה שלנו את הזוגיות שלנו ומכאן גם את הזוגיות שלנו עצמה.

דוגמאות נוספות: 

  • יש בתוכנו פנימה חלק שמגן עלינו. אצל הנשים החלק הזה נקרא "האישה הפראית" ואצל הגברים – "הצייד". לחלקים הללו יש כמה תפקידים, אחד מהם הוא להגן עלינו. אם בעבר החלק הזה קיבל פידבק שלילי, הוא עלול להרגיש לא ראוי ואז לא יוכל לבצע את תפקידו ויתקשה להגן עלינו. בעבודה עם החלק הזה נוכל לעזור לו להתגבר על הפידבק השלילי שקיבל ולהחזיר אותו לתפקוד מלא. 
  • במהלך החיים קורה שאנשים מואשמים בדברים שעשו. כתוצאה, עלול לקרות מצב שבו אחד מהחלקים הפנימיים ממשיך לשאת איתו את משא האשמה. אם החלק הפנימי הזה ימשיך להרגיש אשמה ושאי-אפשר לסמוך עליו, הוא לא יוכל למלא את תפקידו כראוי. בשיחה ישירה עם החלק הזה נוכל לשחרר אותו מהאשמה יחסית בקלות ולהחזיר אותו לתפקוד תקין. 

פעמים רבות אנו מרגישים לא נוח עם אירועים שונים, איננו מבינים את מה שקורה לנו ואיננו יודעים מה לעשות כדי להרגיש אחרת. העבודה ב"אימון מעמקים" עוזרת לנו לזהות את החלק הפנימי החלש ולתמוך בו כדי שיוכל להתאזן ולהתחזק, ומעודדת אותו לפעול למעננו בחיים באופן מיטבי. 

ישנו דמיון בין חלקי התת-מודע שלנו לחלקי הגוף הפיזי שלנו. לכל חלק יש תפקיד, צרכים ויכולות בהתאם. כשאנו עובדים בשיטה "אימון מעמקים", אנו מתייחסים לחלקי התת-מודע בהקשר לתפקידם עבורנו, כפי שאנו עושים בהתייחסות לאיברי הגוף, הלב, הריאות, היד וכו'. לכל אחד מחלקי התת-מודע תפקיד ייחודי משלו וגם ההתייחסות אליו הינה בהתאם. 

כיצד עובדת השיטה "אימון מעמקים"?

כשהחלקים של התת-מודע פועלים בחוסר הרמוניה ובאי-הסכמה ביניהם, נוצר מעין "רעש פנימי", שמפריע לנו להבין את עצמנו ולפעול באופן שמתאים לאמת הפנימית שלנו. 

לדוגמה: נניח שאנו עומדים מחוץ לגן ילדים ושומעים בפנים בכי וצעקות. העובדה שאנו מחוץ לגן אינה מאפשרת לנו לעזור למי שנמצא בתוכו. בנוסף, הבכי והצעקות שאנו שומעים גורמים לנו תחושת אי-נוחות ואולי אף עצב וחוסר אונים. אם נוכל להיכנס לתוך הגן ולפגוש את מי שנמצא בתוכו, נוכל לזהות את מקורות הבעיות, לדעת מה קורה שם בבהירות רבה יותר ולתת מענה לילדים שזקוקים לעזרה. במצב כזה יירגע הרעש שהיה בגן, הילדים ירגישו יותר טוב וגם אנחנו.

התיאור הזה מתאים גם לאחד העקרונות של העבודה ב"אימון מעמקים". במקום להרגיש מבחוץ רעש לא ברור שבא מבפנים, אנו נכנסים פנימה, למפגש ישיר עם חלקי התת-מודע, כך שאנו יכולים לזהות מהו הקושי של כל אחד מהחלקים ולעזור להם בדרך שמתאימה להם. השינוי בתחושה של החלקים יעזור גם לנו להרגיש יותר טוב וגם החלקים שבתוכנו יתפקדו טוב יותר עבורנו.

כשאנו בקשר ישיר עם החלקים של התת-מודע, אנו יכולים גם לטפל ולהיטיב את הקשר ביניהם, כך שיוכלו לפעול בהרמוניה ואף לתמוך ולחזק אחד את השני. שיפור הקשר ביניהם מאפשר לנו לזהות מהי האמת הפנימית שלנו, ומשחרר את חלקי התת-מודע לפעול במלוא יכולתם עבורנו. כתוצאה מהקשר הטוב שאנו מייצרים בין החלקים של התת-מודע מתחלף הרעש הלא ברור שהיה בתוכנו בשקט פנימי ובבהירות.

את המפגש שבו אנו מגלים לראשונה את החלקים של התת-מודע אני מכנה "המפגש הפנימי". זהו מפגש מרגש שעוזר לנו להכיר את עצמנו מזווית ראייה חדשה. המפגש הזה מאפשר גם להסיר חסימות רגשיות שמוסתרות בתוכנו ולפגוש ולרפא טראומות שמנהלות את חיינו. 

מטרה נוספת של העבודה ב"אימון מעמקים" היא ללמד את האדם להיות בקשר יומיומי עם החלקים שלו בעצמו, ובעצם להפוך את העבודה הזו לכלי אישי של אימון עצמי. כתוצאה מהתרגול ב"אימון מעמקים", מתאפשר חיבור מתמיד של האדם עם החלקים בתת-מודע שלו והוא הופך לכלי עזר לחיים. לאחר תקופת האימון האדם יכול ליצור בעצמו את החיבור לחלקי התת-מודע שלו ולהיעזר בהם ליצירת דיוק בחייו. 

יישום השיטה מאפשר לבדוק בכל מצב בחיים מה מתבקש מתוכנו, להתחבר למקום הזה ולעזור לעצמנו לחיות באופן שהכי מתאים לנו.

עבודת האימון עם חלקי הנפש מאיצה את תהליכי ההתפתחות האישית ומאפשרת להגיע להישגים משמעותיים במהירות רבה.

השיטה "אימון מעמקים" נוצרה מתוך חלקים בעבודה של ד"ר קארל יונג עם חלקי התת-מודע, מתוך הידע האנתרופוסופי של ד"ר רודולף שטיינר על יחסי ה"אני" והנפש (מאמר של שטיינר שנקרא פסיכוסופיה), ומתוך הידע של השיטות "זוגיות הרמונית", "המפגש הפנימי" ו"תקשורת Win-Win" שפיתחתי אני.

מידע נוסף על בסיס השיטה "אימון מעמקים" אפשר למצוא:

 


קטגוריות: אדם רגיש מאוד,  התפתחות,