עולם בשינוי – להיות שונה זו אינה לקות אלא איכות

מאת: איריס סובינסק

בשנים האחרונות אנו עדים להתרבות בני אדם מסוג חדש, הנתפשים ברוב המקרים כחריגים ובעלי לקויות. אנשים אלו מביאים איתם אפשרויות חדשות ואיכויות חשובות לעולם – אלו הם אנשי השינוי והחופש, המבשרים את העתיד.עד לפני 100 שנה ופחות, רוב האנושות חיה בתנאי עבדות כזו או אחרת: חלקם חיו תחת מגפי משטר זר וכובש (אימפריאליזם), חלקם תחת בעלות הפיאודלים, הנשים תחת שלטון הגברים והילדים עבדו מגיל צעיר. מצב היהודים היה גרוע אף יותר ונגזרו עליהם גזרות וחוקים מדכאים נוספים לפי התקופה וצרכי השלטונות. מלים כמו אינדיבידואל, הגשמה עצמית וחופש אישי היו חסרות משמעות לרוב האוכלוסייה. היה זה עולם של הישרדות מצד אחד וכניעהלסביבה מצד שני.

אנשים מסוג אחר

באותם זמנים היו אנשים לא רבים אשר, בניגוד לרוב האוכלוסייה, שאפו לשינוי ולחמו למען דרך אחרת, דרך שבה יהיה מקום לאדם כפי שהוא. אנשים אלה היו  בודדים ולא פעם שילמו בחייהם או בבידוד חברתי תמורת פעילותם.
במרוצת מאות שנים משכו אחריהם לוחמי החופש הללו יותר ויותר אנשים, והאפשרות לחיות חיים אחרים הפכה לאורך השנים לאופציה אפשרית עבור חלק גדול מהאוכלוסייה בעולם המערבי. במקביל השתנו גם תנאי המחיה בעולם. היום קל בהרבה לרובנו להתקיים, ומחיר הקיום אינו המחיר של העבר, מחיר העבדות.

כשאין אופציה אחרת

אנשים רבים מונעים גם היום על ידי תפיסות עולם ישנות או לא רלבנטיות. תפיסות עולם אלה מעוותות את השתקפות המציאות בעיני האדם וגורמות למעין עיוורון בניתוח האפשרויות העומדות לפניו בסיטואציות שונות. כתוצאה מהסתרת חלק מהאפשרויות העומדות בפנינו בסיטואציות כאלה ואחרות, אנו מוצאים את עצמנו לעיתים במצב של חוסר ברירה, בו לכאורה, לא עומדת בפנינו אף אופציה שמתאימה לנו. כשניתקל בחיינו במצבים בהם אנו חווים את חוסר הברירה, יחוש חלקנו תחושת מחנק בלתי נסבלת, עד כדי כניסה למצב דיכאון. מצב הדיכאון הוא כלי של הנפש המאפשר וגורם לצלילה לתוככי האדם בכדי לנסות למצוא מוצא מהמצב ה"תקוע".צלילה זו לנבכי הנפש מאפשרת לנו לפגוש את אותו חלק מאיתנו השבוי עדיין במצב של אפשרויות חסומות כתוצאה מתפיסות עולם מקובעות. צלילה זו תאפשר לנו  לפרוץ את החסימה שגורמת לנו לחוש לכודים. עם פריצת החסימה הזו, נוכל למצוא את החופש הפנימי לפעול בדרך שונה ומתאימה לנו יותר מהדרך שהכרנו עד כה. נפש שבוחרת במצב דיכאון מאלצת את האדם לעצור כדי לאפשר את שחרור החסימה כך שיוכל להבחין באופציות הנוספות העומדות בפניו.

אנשי החופש

בשנים האחרונות נולדים יותר ויותר אנשים החיים בתחושה שאפשר וצריך לשנות דרכי התנהגות והתנהלות שהיו מקובלים עד כה. אנשים אלה הם "אנשי החופש".מספרם של אנשי החופש הללו  הולך וגדל כזרם המתגבר ולעומתו הולך וקטן זרם האנשים שקשור לתקופת העבדות, אנשי ה"אין ברירה". בימינו, נולדים יותר ויותר ילדים שהם אנשי חופש. ילדים אלו מסתכלים על המתרחש סביבם בעיניים חדשות כבר מגיל צעיר מאד והצורך לשנות הוא במהותם.לילדים אלה ה"אין-ברירה" מהווה רעל נפשי. ילדים אלה נקראים לעיתים ילדי העידן החדש, יש בהם קבוצות שונות ביכולות ובאיכויות שלהם והם נועדו למלא תפקידים מגוונים בשינוי העולם (על כך ארחיב במאמר הבא).המתבונן בילדי החופש רואה שילדים אלה מתאפיינים באינדיווידואליות חזקה, מוסריות גבוהה וראייה ברורה של ההשפעה של כל פרט על סביבתו ועל העולם.

זוהי הסיבה, שילדים אלה מתקשים לקבל את התנהגות המורים בבתי הספר, את יחס הילדים אחד לשני ואת התנהגות האנשים בחברה. זוכרים את הבחורה שהייתה אחרונה במרוץ המרתון באולימפיאדה האחרונה? כאשר הרצה שלפניה מעדה ונפלה, היא עצרה, הרימה אותה, סחבה אותה את שארית הדרך ודחפה אותה לעבור את קו הסיום לפניה, כדי שלא תהיה אחרונה. זוהי האיכות של ילדי החופש, ילדי הדור החדש.

אתגר ההורות

ההורות הייתה מאתגרת מאז ומעולם. הורים מגדלים ילדים השונים אחד מהשני ואשר משתנים במהלך שנות צמיחתם. הם אמורים לשים לילדיהם גבולות בהתאם לצרכיהם ולהגנתם ולעזור להם להתחבר ולהבין את העולם.
אתגר ההורות לילדי החופש גדול פי כמה. ילדים אלה חווים פער גדול בין תפיסת העולם המקובלת בנושאי המוסריות, החופש, אפשרויות השינוי ועוד,  לבין תפיסתם הם. אנו ההורים ניצבים בינם לבין העולם ונאלצים להמציא דרכים חדשות לחבר לעולם הישן את הילדים האלה אשר רוצים עולם טוב יותר ופתוח לשינויים. לעומתם,הסביבה מנסה להכריח אותם להיות ולהתנהג כפי שנוח לה כך שהעולם יוכל להישאר כפי שהיה ולא להשתנות.

סיכום

אנו חיים בתקופה מיוחדת בהיסטוריה האנושית ויש לנו הזדמנות ליצור שינוי מהותי. בימינו, אנשי השינוי כבר אינם בודדים ואינם חריגים, וכמותם הולכת וגדלה מיום ליום. בניגוד לתפישה המקובלת עד כה, הצורך לשנות את העולם אינו לקות, כי אם איכות! ביטויה של יכולת זו במציאות יקבע כיצד יראה העולם וישפיע באופן מהותי על איכות החיים שלנו ושל ילדינו בעתיד. גם בעבר ניצבה האנושות בפני הזדמנויות להתקדם ולהשתנות, חלקן מוצו  אך חלקן התפספסו. בואו ניקח את ההזדמנות הזו בידיים ונצעד לעולם יותר מוסרי, יותר מחובר ויותר חופשי.

כל אחד ואחד מאיתנו ניצב כל יום בפני הבחירה בין ההליכה עם אותם חלקים בתוכנו וסביבנו שבחרו בשינוי ובחופש לבין כניעה ל"אין ברירה". אותם אלו שמחליטים לחבור לאנשי החופש, ימצאו עצמם חלק מזרם גדול אשר הולך וגובר. אנחנו כבר רבים מאוד וחלקנו באוכלוסיה הולך וגדל ככל שנולדים יותר ילדי חופש.

שחררו את ילדיכם ותנו להם להוביל, בעזרת השונות שלהם והאיכויות שהם מביאים. הם לא לקויים. הם מגלמים איכות חדשה. הם ואנחנו מביאים לעולם מתנות חיוניות. אנא, תנו למתנות הללו להגיע, בלי לשפוט אותם. עדיין קשה לראות כיצד בדיוק זה יעבוד, אך הפוטנציאל ברור.

ככל שירבו אנשי השינוי כך יגדל קצב השתנות והתקדמות העולם. ככל שנחיה ונפעל לפי טבענו האמיתי כאנשי שינוי וחופש, כך נקדם את החברה לעולם טוב יותר.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר: https://www.iris-sovinsky.com


קטגוריות: התפתחות,  חברה ושינוי,  ילדים,