ניהול ואיזון אנרגיית החיים שלנו

מאת איריס סובינסקי, יוצרת השיטות "זוגיות הרמונית" ו"המפגש פנימי"

מהי אנרגיית חיים?

אנרגיית החיים, המכונה בתרבות המזרח צ'י, היא אחד המשאבים החשובים של החיים שלנו כאן, על פני האדמה, תנאי חיוני ובסיסי לקיום שלנו. כדי שנפיק מחיינו את המרב והמיטב עלינו להבין ולדעת מה הן משמעותה והשפעתה עלינו.
אנחנו נולדים עם אנרגיית חיים בכמות מסוימת, וכל מעשה שאנו עושים, כל הרגשה וכל מחשבה משפיעים על אנרגיית החיים שלנו, ממלאים אותנו באנרגיה או מרוקנים אותנו ממנה.

כל עשייה שהיא צורכת חלק מאנרגיית החיים שלנו. אם אנחנו עושים דבר שמשמח אותנו, אנחנו גם משתמשים באנרגיה וגם מתמלאים באנרגיה; אם נעשה דברים חסרי טעם או משמעות עבורנו, הדבר אך ורק יצרוך את האנרגיה שלנו ויקטין את הכמות שלה בתוכנו.

דוגמה: שולה אוהבת לבשל, עבורה מלאכת הבישול היא יצירה. למרות שהבישול מעייף וצורך אנרגיה, ההנאה שבבישול ממלאת אותה באנרגיה גדולה אף יותר מכמות האנרגיה שעולה לה הבישול. כאשר היא מגישה את האוכל לבני משפחתה ורואה אותם נהנים, היא מתמלאת באנרגיה נוספת שמגיעה מהשמחה שמציפה אותה.
יוכבד, לעומת זאת, אינה אוהבת לבשל. תהליך הבישול אך ורק מרוקן את מאגרי האנרגיה שלה. אם משפחתה תיהנה מהאוכל, ייתכן שזה ישמח אותה והיא תתמלא בחלק מהאנרגיה ששילמה בבישול, אבל היא לא תקבל את כל האנרגיה שאיבדה.

מה משפיע, אם כן, על כמות אנרגיית החיים שלנו?

כאשר אנו פועלים בחיים אנו משלמים באנרגיה. יחד עם השימוש באנרגיה לשם עשייה אנו מתמלאים באנרגיה מחודשת מן ההנאה או השמחה שכרוכות בעשייה. כלומר, כל פעולה או חוויה מיטיבות, שתומכות בנו ומעשירות את עולמנו ימלאו את מאגרי האנרגיה שלנו.

דברים רבים יכולים לתרום למילוי או לריקון מאגרי האנרגיה שלנו, לדוגמה:

  • כאשר אנו פועלים בשותפות עם אנשים שאנו נהנים בחברתם
  • רגשות נעימים ממלאים אותנו באנרגיה, רגשות לא נעימים גורמים לנו לאבד אנרגיה
  • סיפוק מהעשייה שלנו ממלאת אותנו באנרגיה
  • עשייה ללא סיפוק תרוקן אותנו מאנרגיה
  • תהליכים רגשיים ותהליכי התפתחות גם הם נחשבים לעשייה וצורכים אנרגיה. עם זאת החוויה של השינוי בחיים שנחווה כתוצאה מההתפתחות תמלא אותנו באנרגיה

כל דבר שאנו חווים או עושים משפיע על רמת האנרגיה שלנו וכמותה.

אפשר להבין את נושא האנרגיה גם כך:
אנרגיה משולה לכסף ומאגר האנרגיה – לחשבון בנק. כאשר יש לנו כסף בבנק נוכל לעשות איתו דברים שונים. אבל אם רק נוציא כסף ולא נדאג להכניס עוד, הכסף ייגמר. חשוב לנו גם למלא את החשבון במקביל להוצאות שלנו כדי שנוכל להמשיך להשתמש בכסף ולעשות בו דברים.
אם נשתמש ביותר כסף ממה שאנו מכניסים, חשבון הבנק שלנו יתרוקן. במצב הזה נוכל לקחת הלוואה מהבנק, אך אז נצטרך לשלם ריבית על הסכום שלווינו, וזה אומר שנצטרך להכניס יותר כסף לחשבון עבור אותו סכום שהוצאנו כדי לשלם את הריבית.
אם נמשיך כך, ייתכן אף שנגיע למצב שבו גם הלוואה לא נוכל לקבל, ואז כבר לא נוכל להוציא כסף מהחשבון.
בכל פעם שאנחנו מרגישים שיש לנו כוח לעשות דברים, זה אומר שיש לנו אנרגיית חיים זמינה בגוף ומצב זה משול להרבה כסף בחשבון הבנק.
אם נעשה הרבה דברים שמשמחים אותנו, הם ימלאו אותנו כוח ומאגר האנרגיה שלנו יתמלא, כמו הכנסה של כספים לחשבון הבנק. אם רוב הדברים שנעשה אינם ממלאים אותנו באנרגיה, תקטן כמות אנרגיית החיים בגופנו, שזה דומה להקטנה של כמות הכספים בחשבון הבנק.
אם רמת האנרגיה שלנו נמוכה, כל דבר שנעשה יעלה לנו יותר אנרגיה מאשר במצב שבו הייתה לנו יותר אנרגיה לפני הפעולה, בדיוק כמו תשלום ריבית על הלוואה.
לעתים אנו נקלעים למצב שבו אנרגיית החיים שלנו כל כך ירודה ומדולדלת, שהגוף לא יאפשר לנו להשתמש במעט שנשאר לנו, כדי לשמור אותה למצבי חירום בלבד. במצב כזה סביר שיופיע רגש משתק כמו דיכאון, שישאיר אותנו בחוסר פעולה עד שנמצא דרך חדשה לנהל את החיים והאנרגיה שלנו באופן מאוזן.

מכיוון שכך, חשוב לתת קדימות למילוי האנרגיה, אם אנו רוצים להמשיך לפעול וגם כדי שדברים שאנו עושים יעלו לנו פחות אנרגיה (ללא תשלום ריבית).

דוגמה: רינה רוצה לנקות את ביתה אך אין לה כוח. היא מחליטה לרדת לחוף הים שעל יד ביתה, ליהנות משמש החורף ולשתות קפה. כשתחזור לביתה נינוחה ושמחה, יהיה לה יותר כוח לנקות את ביתה ואז היא תעשה זאת בשמחה, הניקיון יעלה לה פחות אנרגיה והיא אף תתמלא כוח מהניקיון עצמו.
ברור שמבחינת מאזן האנרגיה שלה, הרווח הוא גדול.

גם למערכות יחסים יש השפעה גדולה על האנרגיה שלנו.
לדוגמה: יפתח ולימור הם זוג נשוי. על אף שיפתח הוא אדם בוגר, חשוב לו לרצות את אשתו תמיד ולא להגיע לעימותים איתה. את זמנו הוא מחלק בין עבודתו במשרד לטיפול בבית. לימור, שמטפלת בילדים, נוהגת להתלונן כל הזמן, גם על הדברים שיפתח עושה. כשהוא מנקה את הבית, היא מתלוננת שלא נקי, כשהוא קונה כרטיסים לבילוי, היא מתלוננת על ההופעה. כל מה שיפתח עושה עבור לימור עולה לו הרבה אנרגיה. העשייה עצמה עולה אנרגיה, התלונות שהוא שומע גוזלות אנרגיה והאכזבה שלו מכך שלא הצליח לשמח אותה גם היא עולה לו אנרגיה. זאת ועוד, מכיוון שהוא לא מתמלא אנרגיה בתמורה לעשייה הזו, האנרגיה שלו הולכת ונחלשת.

אדם שנוהג לרצות והרבה מפעולותיו נובעות מרצונם של אחרים, יפעל באופן שנכון לאחרים ולא לו. פעולות אלו יגזלו ממנו יותר אנרגיה ממה שירוויח בהן ומאזן האנרגיה שלו יהיה תמיד שלילי. אם אדם זה ימשיך לפעול באותה הדרך, סביר שגופו ונפשו יתמרדו ויעצרו אותו על ידי דיכאון או מחלה. בתהליך הדיכאון האדם אמור למצוא את מה שלא נכון לו בדרך חייו ולבחור בדרך חיים אחרת. דרך חיים שבה מאזן האנרגיה שלו יהיה מאוזן ואף יתחזק. זהו תפקידו של הדיכאון במצב הזה.

אנרגיית החיים האישית היא סופית בכל נקודת זמן, אבל היא ניתנת להתמלאות מחדש בתנאים המתאימים. כל דבר שאנו עושים עולה לנו באנרגיית חיים. מצד שני, דברים רבים שאנו עושים ממלאים את מאגר האנרגיה שלנו. פעולות שמביאות שמחה, התרגשות, אהבה, סיפוק וחוויית משמעות ממלאות אותנו באנרגיה.

אדם שמשתמש באנרגיית החיים שלו ללא תמורה, למשל, בעבודה משעממת או עם אנשים קשים, יקבל כסף בעבור אותה עבודה אך לאורך זמן האנרגיה שלו תלך ותתמעט עד שלא יוכל לעשות שום דבר או אף ייקלע לדיכאון.

אי-אפשר לחיות במאזן אנרגיה שלילי. זוהי אחריותו הבלעדית של כל אדם לדאוג לרמת האנרגיה שלו, שכן רק הוא יודע מה מצבו מבחינה אנרגטית, מה ממלא אותו ומה מרוקן אותו.
חשוב לדעת שכמות האנרגיה שעולות לנו פעולות שונות משתנה מאדם לאדם, וכן אצל אותו אדם מתקופה לתקופה. הדבר תלוי בגילנו, במבנה הנפש שלנו, במצבנו הפיזי והנפשי ובסביבה שבה אנו נמצאים.
משמעות הדבר היא שדברים שמתאימים לנו בזמן מסוים יכולים להפסיק להתאים לנו וגם ההפך, ושההשפעה של עשייה מסוימת על האנרגיה של אדם אחד שונה מהשפעתה על אדם אחר.

דוגמה: יעל מאוד אוהבת ילדים, מרגע שהם נולדו כל דבר שקשור אליהם משמח אותה, כל עשייה עבורם ממלאת אותה וכל חיוך וחיבוק מהם הופך אותה למאושרת. לעומתה, בן זוגה עמיחי מרגיש שכל מה שעושים עבור הילדים נעלם כלא היה ותמיד יש משהו נוסף שצריך לעשות. הוא אינו נהנה מהעשייה הזו ורק מאבד מכוחותיו. בזוגיות כזו חשוב שמי שנהנה מהטיפול בילדים יהיה מי שיימצא איתם יותר. גם עבור הילדים החוויה של להיות עם הורה שמתמלא שמחה מהטיפול בהם חשובה להתפתחות שלהם. כל אדם, כמובן, יכול למצוא את החלק שהוא כן אוהב ובו להשתתף.

כדאי גם לזכור שכשהילדים גדלים, הטיפול בהם משתנה ועל פי רוב בן הזוג מתחיל ליהנות מהקשר עימם ולתרום את חלקו.

התנסות אישית:

  1. מהי רמת האנרגיה שלכם ברגע זה, גבוהה? נמוכה?
  2. מה מהדברים שאתם עושים ממלא אתכם באנרגיה ומה מרוקן את מאגר האנרגיה שלכם?
  3. האם אתם יכולים לזהות מצבים שבהם אתם מאבדים אנרגיה באופן קבוע?
  4. האם אתם יכולים לזהות מצבים שבהם אתם פועלים ממקום של חוסר אנרגיה? שימו לב, על פעולות כאלו תצטרכו אחר כך לשלם יותר אנרגיה (ריבית). האם תוכלו להעביר אותן לזמן שבו תהיה לכם יותר אנרגיה או לעשות משהו שימלא אתכם באנרגיה לפני שתפעלו?

מחזק מחליש

עוד דרך לעקוב אחר התנהלות האנרגיה שלנו היא לגלות מה מחזק ומה מחליש אותנו. ישנן סיטואציות ומצבים שיגדילו את מאגר האנרגיה שלנו, ולהם נקרא "מחזקים". ישנן סיטואציות ומצבים שיקטינו את מאגר האנרגיה שלנו ולהם נקרא "מחלישים".

 

דוגמאות לדברים מחזקים                        דוגמאות לדברים מחלישים

שמחה                                                    שיפוטיות

הכרה במי שאנחנו                                    ביקורת

הנאה                                                     פעולה במצב של עייפות

הגשמה                                                  נוכחות של אנשים שמתעלמים מאיתנו

סיפוק                                                    שיעמום

יופי                                                       ריצוי

אהבה                                                    ויכוח

חופש                                                     תלות

 

דוגמה: פזית וחגית הן חברות עוד מתקופת ילדותן. בשנים האחרונות אחרי כל מפגש שלהן פזית מרגישה שהיא התעייפה מהמפגש עם חגית. גם כל שיחת טלפון עם חגית מעייפת אותה. אמנם פזית אוהבת להקשיב לה, אבל העובדה שחגית מתווכחת עם כל מה שהיא אומרת משאירה אותה מותשת בתום השיחה. הוויכוח לוקח ממנה כוחות יותר ממה שהמפגש נותן לה.

אם פזית תתמיד בקשר עם חגית, היא תמשיך לרוקן לה את מאגרי האנרגיה. אפשר לומר שהמפגש שלהן מחליש את פזית.

התנסות אישית:

  1. מהי רמת האנרגיה שלכם ברגע זה, יחסית לפעם הקודמת שבדקתם? האם היא עלתה או ירדה?
  2. נסו להוסיף לטבלה דברים מחזקים ומחלישים שאתם מכירים מחייכם.
  3. מה מהדברים שאתם עושים מחזקים אתכם? האם תוכלו להגדיל את הכמות שלהם בחייכם?
  4. מה מהדברים שאתם עושים מחליש אתכם? האם תוכלו להקטין את הכמות שלהם בחייכם?

סיכום

ניהול האנרגיה הוא כמו ניהול חשבון בנק:

  • כשיש כסף/ אנרגיה אפשר להשתמש בהם
  • אם משתמשים, צריך למלא את המאגר כדי שיהיה גם להמשך
  • אם משתמשים במאגר כשאין, זה עולה בריבית. מבחינת האנרגיה נגיע למקומות שכל פעולה תעלה לנו יותר אנרגיה מאשר באופן רגיל
  • יש רמת חוסר שאחריה לא נוכל לפעול יותר. אם זה כסף, הבנק יסגור את הברז. ואם אנרגיה, תגיע מחלה פיזית או שניכנס לדיכאון

שינוי ההתייחסות לאנרגיה והטיפול במאזן האנרגיה גם הם דומים לשינוי בניהול חשבון הבנק שלנו. עלינו להגיע להחלטה שאנו רוצים לשנות את המאזן, ואז נצטרך לבדוק לעתים קרובות את המצב כדי ללמוד מה נחוץ בכל רגע. יהיה עלינו לאמץ התנהגות שמתחשבת במצב האנרגיה ושתהיה לה השפעה מיטיבה. כלומר, נשתדל להוציא פחות ולהכניס יותר ולבחור בפעולות שיעשו את הטוב ביותר למאזן האנרגיה שלנו. עניין זה כרוך בשינוי הרגלים וזה כמובן ייקח זמן, אך מרגע לרגע נרגיש יותר טוב, כי זה מה שקורה כשהאנרגיה שלנו משוחררת ומאוזנת.
שינוי כזה, כמו כל שינוי, מתחיל ברגע ההחלטה ונמשך תקופה שבתחילתה עלינו לזכור ביתר שאת לעשות את הפעולות החדשות. בהמשך יתפתחו בתוכנו רגישות טבעית ומודעות למצב האנרגיה ולהשפעתן של פעולות כאלה ואחרות עליה. מובן שנדרשת סבלנות רבה כדי להגיע למקום הזה, אבל מי שיעשה זאת יראה ברכה בעמלו.
חשוב מאוד לזכור שמאזן האנרגיה קשור קודם כל בנו עצמנו ושכדי להתקדם ולשנות אותו כמעט שאיננו זקוקים למעורבות של אחרים, כל מה שעלינו לעשות הוא לפתח את מד האנרגיה הפנימי שלנו ולהתייחס אליו במשך היום.

 

 


קטגוריות: התפתחות,  ניהול אנרגיית חיים,