"המפגש הפנימי-כלי להסרת חסימות רגשיות"

מאת: איריס סובינסקי, יוצרת השיטה "זוגיות הרמונית", ומנחת סדנאות בשיטה

הקדמה

פעמים רבות ברור לנו שמשהו בחיים שלנו לא מתאים לנו או שאיננו מצליחים להשיג משהו שחשוב לנו. לפעמים אנחנו מרגישים שהחיים שלנו תקועים, שמשהו קרה ואנחנו לא מצליחים להתקדם הלאה: יחסים שעושים לנו רע ואנחנו לא משנים שם דבר, רצון לזוגיות שלא מתגשם, עבודה שאיננו אוהבים ואנו נשארים שם, קושי עם ילד שאיננו מצליחים לרפא, חרדה כלשהיא שחוסמת את דרכנו, חלום שתקוע, הגשמה שלא מתקדמת ועוד.

רבים מאתנו כבר יודעים שהחיים החיצוניים מונעים מבפנים, מתוך הנפש שלנו (גם הביטוי בעולם של ה-IQ (חשיבה) שלנו תלוי באינטליגנציה הרגשית שלנו). חלקנו אף למדנו והפנמנו כלים רבים ועדיין משהו תקוע, משהו לא מתקדם. מה עושים, איך מתקדמים ויוצאים מהמקום התקוע הזה?

במאמר זה אסביר בצורה ראשונית ופשוטה חלק מהסיבות לכך וחלק מהדרכים להסיר את החסימות הללו.

סיבות לחסימות רגשיות

ישנן סיבות רבות ליצירת חסימה רגשית שתתבטא בחיים. להלן מספר סיבות כאלו:

  • כאשר אנחנו ילדים הכוחות שלנו מותאמים לגילנו. כשאנחנו גדלים גם הכוחות שלנו גדלים ומשתנים, ולא תמיד אנחנו מודעים לשינוי בכוחות וביכולות שלנו, מה אפשר לעשות איתם, וכיצד להשתמש בהם בחיים היומיומיים שלנו. בתוכנו אנחנו תקועים עם מי שהיינו כילדים.

יש סיפור שמדגים את זה: זהו סיפור על פיל קטן בקרקס שנקשר לעמוד גדול. הפילון ניסה בכל כוחו להשתחרר ולא הצליח, והבין שזה בלתי אפשרי. הפילון גדל והפך לפיל גדול וחזק ועם זאת לא ניסה להשתחרר. עכשיו אם היה מנסה הוא היה מצליח, אך הוא לא הכיר את כוחו החדש ולא הבין את השינוי שחל בו, ולכן אף לא ניסה.

דוגמה לכך היא אדם עם תגובה קשה לכעס. כעס של הורה על ילד הוא אכן מאיים, זה לא אמור לקרות לנו כשאנחנו גדולים. כילדים הורינו חשובים לנו מאוד, עבורנו הם התנאי לקיום שלנו. קושי של אחד ההורים או שניהם מאיים על יכולתנו לחיות. ילדים רבים מגנים על ההורים מפני הקושי שלהם מתוך הפחד לאבד אותם. כדי להגן עליהם  יכול הילד להפנים לתוכו את הקושי של ההורה, כאב גדול, פחד, חרדה, דיכאון וכו'. הילד הפנים משהו גדול ממנו וזה עוצר אותו גם בבגרותו; מכיוון שאותו דבר שהופנם אינו של הילד, הוא גם אינו יכול לפתור אותו. שחרור של אותו דבר ייתן לאדם את היכולת להמשיך ולהתקדם בחייו. בהרבה מקרים זה ישחרר גם את ההורה או קשר לא מתאים שקיים ביניהם. לדוגמה, אם הורה חווה אובדן גדול שהיה לו קשה לשאת, הילד עשוי לקחת את הכאב של ההורה ולהרגיש אותו בהמשך חייו. כאב כזה יחליש מאוד את האדם ויפריע לו בתפקוד היומיומי.

  • אירוע קשה שחווינו בחיינו ישמר בתוכנו כטראומה. טראומה היא חוויה מהעבר שגורמת לכך שכל פעם שניפגש בחיים עם משהו שמזכיר אותה, נחווה רגשות קשים כפי שחווינו בזמן יצירת הטראומה ולא כפי שמתאים לסיטואציה בהווה; נחווה את הקושי כמשהו שאי אפשר לעבור אותו. הרבה פעמים טראומה היא ההסבר לפחדים לא הגיוניים ולהתנהגות לא תואמת למציאות. בתוכנו החוויה היא בלתי ניתנת לפתרון.  דוגמות לכך ניתן לראות בפרידה שהייתה לנו קשה במיוחד ומאיימת עלינו בכל יצירת קשר חדש, או במשפט של מורה בכיתה שגרם לנו להרגיש פחות טובים ויגרום לנו לא לרצות יותר ללמוד.
  • במהלך חיינו אנו מגדירים את העולם שבו אנו חיים, לפי מה שפגשנו בכל גיל, ומה שיכולנו לעשות בו. בדרך כלל אנו נעזרים גם בסביבה שלנו ובדרך שהיא מגדירה את החיים ואת אפשרויות הפעולה בחיים. כך מתקבעות בתוכנו תפיסות עולם שחלקן מגיל מוקדם וחלקן בכלל של אנשים אחרים: לדוגמה, התפיסה שהבית חייב להיות תמיד מסודר כי אחרת יחשבו עלינו דברים לא טובים, או שצריך להוריד את הראש כדי לא לבלוט ושלא יראו אותנו כי אחרת נחטוף.

תפיסות העולם הללו הן חלק ממה שנשתמש בו בתהליכי קבלת ההחלטות שלנו. לכן אופן הפעולה שלנו בחיים מושפע ממה שכבר הוגדר בתוכנו בעבר יותר מאשר המציאות בה אנו חיים עכשיו.

  • כילדים אנו סופגים את מה שקורה סביבנו, בעיקר בבית בו גדלנו, כדי ללמוד על איך חיים בעולם. כחלק מכך אנו מפנימים התנהגויות של אחרים גם אם אינן קשורות אלינו ישירות. זוהי הטבעה והיא קוראת בתוך הנפש שלנו: אנו מטביעים בתוכנו תפיסות עולם, דפוסים, תקשורת, מבנה מערכות יחסים ועוד. השתנות החברה והחיים  אינם משפיעים על ההטבעה הזו עד שנעלה אותה למודעות, נחליט לשנות אותה ונעבוד על כך עם הכלים המתאימים. לדוגמה, האופן בו חווינו זוגיות זה מה שנדע לייצר גם אם אנחנו רוצים משהו אחר.

מספר שיטות לפתיחת חסימות רגשיות

ישנן שיטות רבות לפתיחת חסימות רגשיות, אביא כאן 3 שיטות שבהן אני נעזרת במפגש הפנימי.

ריפוי בעזרת שחזור טראומה

הטראומה השאירה בתוכנו חוויה קשה. חוויה קשה זו נוצרה במצב מסוים שבו היו לנו יכולות מסוימות. לפעמים חוויות החיים מזכירות לנו את אותה חוויה טראומטית ואנו חווים מחדש את הטראומה גם אם יכולותינו והמצב סביבנו השתנו. המפגש עם החוויה הטראומטית חוסם אותנו ולא מאפשר לנו להשתמש ביכולות ההתמודדות הנוכחיות שלנו.

בתהליך הריפוי אנו חוזרים לטראומה שחווינו דרך החוויות שאנו פוגשים בחיים כדי לשנות את מה שהיא הטביעה בתוכנו. לאחר הטיפול פגישה עם החוויה הטראומטית לא תשפיע עלינו ונוכל לבחור כיצד לתפקד בה.

"המסע" של ברנדון בייס

"מקבל" המסע מפנה את מבטו לתוכו, ו"המעביר" של המסע מלווה אותו בתהליך של דמיון מודרך אל העצמי האמתי שלו. לאחר הפגישה עם העצמי הפנימי יתעוררו כוחות הריפוי הפנימיים ובעזרתם יוכל האדם לפגוש את החסימות שלו ולרפא אותן. הריפוי קשור לניקוי של רגשות קשים וחוויות שלא נסגרו.

עבודת המסע משלבת מפגש עם האני האמיתי וחשיפה של האדם לכוחות מחזקים בתוכו, וכן משלבת סגירת דברים שנשארו מהעבר ומחלישים אותנו בהווה עם עבודת סליחה מנקה ומרפאה.

את השיטה ניתן ללמוד בסדנאות המסע או דרך הספרים "המסע" ו"המסע לילדים" של ברנדון בייס.

עבודה עם חלקי הנפש לפי יונג

"עד שלא תהפכו את התת מודע שלכם למודע הוא ינהל לכם את החיים ואתם תקראו לזה גורל." (קארל יונג)

קארל יונג זיהה בתוך התת-מודע (שבנפש) מספר חלקים, ואת העובדה שההתנהגות שלהם והיחסים ביניהם קובעים איך יראו החיים שלנו.

שיטת ריפוי שונות משתמשות בעבודה עם חלקי התת מודע כדי לייצר לנו חיים טובים יותר. השיטה זוגיות הרמונית עוסקת ביחסים בין האנימה לאנימוס (גברי, נשי), מערכת היחסים שקובעת את יכולתנו לתפקד במערכות יחסים ובעיקר בזוגיות.

ספרים רבים עוסקים בנושא של חשיפת החלקים הללו ועבודה עמם, למשל  "רצות עם זאבים" מאת קלאריסה פינקולה אסטס, "השד הנזירה והילד הקסום" מאת אורה גבריאלי, "האני והלא מודע" מאת ק.ג.יונג.

המפגש הפנימי – כלי לפתיחת חסימות רגשיות

לפי תפיסת העולם שלי, יש בתוכנו את כל האפשרויות הנדרשות כדי לחיות חיים מלאים ומאושרים. חלק מאותן איכויות חסומות בגלל אותם דברים שכתבתי לעיל. בנוסף ישנם בכל אחד ואחת מאיתנו כוחות ריפוי טבעיים ונפש שרוצה את הריפוי שלנו. כאשר אנחנו תקועים, זה אומר שהנפש אינה מצליחה להשתמש בכוחות הריפוי הטבעיים שלנו. שחרור שלהם יניע את כל המערכת  ויאפשר לה לפעול בכוחות הטבעיים שלה.

המפגש הפנימי הוא כלי שמשלב את האיכויות של שלוש השיטות שלעיל ומשחרר את כוחות הריפוי הפנימיים לעשות את עבודתם. זהו מפגש בו אנו פוגשים את התת מודע שלנו, מגיעים בעזרת חוויות מהחיים הנוכחיים ודמיון מודרך אל אותן חסימות שמפריעות לנו, משחררים את כוחות הריפוי הפנימיים ומאפשרים ריפוי בדרך טבעית ובקצב האישי של כל אחד.

הטיפול במפגש הפנימי מאפשר לנו:

v     לפגוש חלקים מהתת מודע שלנו,

v     לפתור ולסיים אירועים וחוויות חוסמות מהעבר,

v     לפגוש, לחוות ולהכיל את מה שקשה  לבד,

v     להבין ולהקשיב לסמלים של הנפש,

v     להגיע ולשחרר את כוחות הריפוי של הנפש,

v      לפגוש את אותן יכולות חסומות של האני שלנו שקיימות בנו,

v      לחשוף אפשרויות שהיו נסתרות עבורנו

v     ולפתוח לנו אפשרויות חיים חדשות.

המפגש הפנימי הוא מפגש חד פעמי לפירוק חסימה שמפריעה לנו בחיים. אנשים שחוו את המפגש הפנימי מספרים על תחושות שקט, שחרור וחופש, שמאפשרות לדברים חדשים ולדרכים חדשות להניע את חייהם. מעבר לכך, ישנה חוויה של שינוי עדין במהלך החיים בצורה מסונכרנת לחיים.

מידע נוסף

הטיפול בשיטה מתקיים ב"בית זוגיות וחיים הרמוניים".

כדי להפיץ את השיטה יתקיים בהמשך קורס למטפלים בשיטה.

לשאלות נוספות ניתן לפנות אלי דרך האתר, במייל ל- harmony@iris-sovinsky.com  או ישירות לטלפון 054-4235787.


קטגוריות: התפתחות,  פתיחת חסימות רגשיות,